Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. I SA/Go 160/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Skowrońska-Pastuszko Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędzia WSA Joanna Wierchowicz Protokolant Asystent sędziego Marta Świetlik po rozpoznaniu w dniu 30 kwietnia 2014 r. na rozprawie sprawy ze skargi Nadleśnictwa na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2011 r. 1. Uchyla zaskarżoną decyzję. 2. Określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. 3. Zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 9.792 (dziewięć tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt dwa) złote, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Nadleśnictwo wniosło skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy z [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie określenia Nadleśnictwu wysokości zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości za 2011 r. na kwotę 373.176 zł.

Rozstrzygnięcia organów podatkowych zapadły w następującym stanie faktycznym.

Postanowieniem z [...] grudnia 2011 r. Wójt Gminy wszczął postępowanie podatkowe w sprawie określenia Nadleśnictwu wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011 r., wskazując że powziął informację dotyczącą wykorzystywania przez E, P i W gruntów będących w zarządzie ww. Nadleśnictwa do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z przesyłem energii elektrycznej oraz dystrybucją gazu ziemnego. Jednocześnie wezwał Nadleśnictwo do przedłożenia dokumentów, na podstawie których sporządzona została deklaracja na podatek od nieruchomości m. in. za rok 2011. W odpowiedzi Nadleśnictwo przedłożyło wykaz gruntów i ich rejestr oraz wykaz budynków z ich przeznaczeniem i amortyzację budowli, jako dane stanowiące podstawę opodatkowania.

W dniu [...] czerwca 2012 r. organ podatkowy przeprowadził, zakończoną sporządzeniem protokołu, kontrolę w zakresie prawidłowości opodatkowania gruntów pod liniami energetycznymi, podczas której ustalił, że Nadleśnictwo nie posiada umów dzierżawy z zakładami energetycznymi na wykorzystanie gruntów przez te zakłady na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (przesył energii) i udziela zgody zakładom energetycznym na każdorazowy wjazd do lasu i wykonanie prac (wycinka drzew i krzewów na terenie pod liniami, prace konserwatorskie) w celu utrzymania przesyłu. W protokole stwierdzono również, że grunty, na których posadowione są napowietrzne linie energetyczne, wyłączone są z produkcji leśnej oraz że podatnik okazał do wglądu inwentaryzację linii energetycznych, potwierdzonych również przez zakłady energetyczne wskazującą stan na 2006 r., ale zwrócił uwagę, że nie ma pewności co do aktualności danych w niej zawartych. W protokole zaznaczono, że omówiona została kwestia różnicy w podanej przez Nadleśnictwo i zakład energetyczny powierzchni gruntu pod liniami energetycznymi. Kontrolujący dokonali szacunkowego pomiaru szerokości gruntu znajdującego się pod liniami energetycznymi dla trzech różnych rodzajów mocy przesyłowej, wykonali zdjęcia linii energetycznych - jak wyjaśnili w protokole "dla potwierdzenia faktu wyłączenia terenu pod liniami energetycznymi z produkcji leśnej (brak zalesień)". Zdjęcia zostały dołączone do protokołu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00