Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 marca 2014 r., sygn. II SA/Wa 1979/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Walawski (spraw.), Sędziowie WSA Adam Lipiński, Sławomir Antoniuk, Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Duszyńska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 marca 2014 r. sprawy ze skargi D. Z. na decyzję [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dokonania wpisu punktu przedszkolnego do Gminnej Ewidencji Placówek Niepublicznych 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości; 3. zasądza od [...] Kuratora Oświaty na rzecz skarżącej D. Z. kwotę 217 (słownie: dwieście siedemnaście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
D. Z. w dniu [...] lutego 2013 r. przesłała do Urzędu Gminy P. komplet dokumentów niezbędnych do dokonania rejestracji Punktu Przedszkolnego "M."
Burmistrz Miasta i Gminy P., na podstawie art. 82 ust. 1a i ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w dniu [...] marca 2013 r. wydał decyzję nr [...], którą odmówił wpisu do Gminnej Ewidencji Placówek Niepublicznych, niepublicznego punktu przedszkolnego pod nazwą: Punkt Przedszkolny "M." ul. [...].
Organ w uzasadnieniu decyzji podał, że z brzmienia przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 143, poz. 839) wynika, że punkt przedszkolny jest to placówka oświatowa, która zlokalizowana jest w lokalu do tego przeznaczonym jako organizacja jednej grupy na danym terenie dla nie więcej niż 25 dzieci. Założeniem ustawodawcy było tworzenie alternatywnych form wychowania przedszkolnego, do których należą punkty przedszkolne, jako uzupełnienie oferty przedszkolnej w miejscach, gdzie z różnych powodów nie można utworzyć przedszkola. Zatem już z tego powodu zgłoszenie do ewidencji punktu przedszkolnego "M." nie może być uznane za odpowiadające prawu. Także podany w zgłoszeniu wymiar czasu pracy punktu przedszkolnego pozostaje w jawnej sprzeczności z przepisami cytowanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca, w którym minimalny tygodniowy wymiar godzin prowadzonych zajęć w grupie liczącej od 21 do 25 dzieci określono, jako 25 godzin tygodniowo czyli po 5 godzin dziennie, natomiast w niniejszym przypadku grupy mające taką ilość dzieci miałyby mniejszą niż wymaganą minimalną ilość godzin. Okoliczności te nie stanowiły braków formalnych, zatem nie było potrzeby wzywania do ich usunięcia, bowiem zaproponowana organizacja punktu przedszkolnego nie jest prawnie możliwa.