Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 marca 2014 r., sygn. II SA/Lu 704/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędzia NSA Witold Falczyński, Protokolant Referent Paulina Nagajek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 marca 2014 r. sprawy ze skargi B. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego w sprawie decyzji ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...], Nr [...] Prezydent Miasta L. ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim dla inwestycji polegającej na budowie wielofunkcyjnego dworca metropolitalnego na działkach nr ewid. 37/2, 37/3, 37/4, 37/5, 37/6, 37/7, 37/8 i 38/2 obręb 22 - P. arkusz 7, położonych w L. przy ul. G. 3, ul. M. 16 - 16a i ul. D. 2, 4, 4a, 4b.
Od decyzji tej odwołanie wniósł B. P. W jego ocenie wydano ją z naruszeniem art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami poprzez uznanie, że budowa wielofunkcyjnego dworca metropolitalnego jest objęta w całości katalogiem celu publicznego opisanego w powyższym przepisie, podczas, gdy jego wykładnia uzasadnia jedynie budowę obiektów i urządzeń transportu publicznego, a nie dodatkowej zabudowy usługowej. W odwołaniu podniesiono również zarzut naruszenia art. 51 ust. 1 pkt 1 i art. 53 ust. 3, 4 i 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym poprzez wydanie decyzji bez uzgodnienia z marszałkiem województwa i wojewódzkim konserwatorem zabytków, w sytuacji, gdy zachodzi wątpliwość co do tego, czy obiekt nie jest ujęty w gminnej ewidencji zabytków. W obszernych wywodach uzasadnienia odwołania wyjaśnił, że zgodnie z art. 28 kpa przysługuje mu przymiot strony w postępowaniu zakończonym zaskarżoną decyzji, gdyż w dniu 24 maja 2013 r. wygrał przetarg na zakup nieruchomości, które objęte są decyzją o lokalizacji celu publicznego. Jest zatem zainteresowany, aby nieruchomość, którą zamierza nabyć nie była obciążona publicznoprawnym obowiązkiem realizacji celu publicznego w postaci budowy dworca metropolitalnego.