Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 2 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 814/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2013 r. przy udziale Prokuratora Okręgowego sprawy ze skargi Stowarzyszenia A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że decyzją z dnia "[...]" Wójt Gminy - po rozpatrzeniu odwołania spółki A od własnej decyzji z dnia "[...]" - na podstawie art. 132 Kodeksu postępowania administracyjnego zmienił w/w zaskarżoną decyzję, w ten sposób, że ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na rozbudowie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne na działkach nr "[...]" położonych w obrębie geodezyjnym A, gm. A. W uzasadnieniu decyzji podał, że planowana inwestycja należy do rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania środowisko. Dlatego też dla analizowanego przedsięwzięcia niezbędne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Z wnioskiem o wszczęcie z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia

nieważności decyzji z dnia "[...]" i decyzji z dnia "[...]" wystąpił

Związek A i Stowarzyszenie A

Postanowieniem z dnia "[...]" Samorządowe Kolegium Odwoławcze wszczęło z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji z dnia "[...]".

Po przeprowadzeniu postępowania decyzją z dnia "[...]" Kolegium stwierdziło wydanie przez Wójta Gminy A decyzji z dnia "[...]" z naruszeniem prawa i odmówiło stwierdzenia jej nieważności z uwagi na to, że upłynęło 12 miesięcy od momentu jej doręczenia. Kolegium podało, iż decyzja Wójta Gminy A w dniu "[...]" wydana została na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 132 k.p.a. Nadmieniło, że przed wydaniem ocenianej decyzji nie uzyskano stosownej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, do czego zobowiązuje art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku..., stwierdzający, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dokonując interpretacji przywołanego przepisu Kolegium uznało, że wydanie rzeczonej decyzji o warunkach zabudowy bez uprzedniego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nie stanowiło rażącego naruszenia prawa, powołując się w tej mierze na stosowne orzecznictwo. Jednocześnie Kolegium uznało, że decyzja Wójta Gminy A z dnia "[...]" rażąco narusza art. 132 k.p.a. W tym kontekście podało, że w dniu 1 kwietnia 2011r. odwołanie od decyzji Wójta Gminy A z dnia "[...]" złożyła spółka A. Uwzględniając w/w odwołanie decyzją z dnia "[...]" Wójt Gminy A zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na rozbudowie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne na działkach nr "[...]", położonych w obrębie geodezyjnym A. Kolegium skonstatowało, że bezspornym jest, iż organ pierwszej instancji wydał decyzję w trybie autokontroli po upływie terminu określonego wart. 133 k.p.a. W orzecznictwie sądów administracyjnych wyjaśnia się zaś, że przepisy art. 132 i art. 133 k.p.a. istnieją we wzajemnej zależności. Oznacza to w istocie, że organ pierwszej instancji może bez

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00