Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 28 października 2013 r., sygn. II SA/Op 299/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Protokolant St. sekretarz sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 października 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Gminy Lubrza z dnia 22 marca 2013 r., Nr XXI/165/2013 w przedmiocie zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 7 pkt 1, § 10 ust. 2, § 11, § 12, § 13, § 14 ust. 2, § 17, § 18 ust. 3, 2) określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części, w jakiej w punkcie 1 wyroku stwierdzono jej nieważność, 3) zasądza od Gminy Lubrza na rzecz Wojewody Opolskiego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. Wojewoda Opolski, powołując się na art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę Nr XXI/165/2013 Rady Gminy Lubrza z dnia 22 marca 2013 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, domagając się stwierdzenia jej nieważności w części dotyczącej: § 7 pkt 1, § 10 ust. 2, § 11, § 12, § 13, § 14 ust. 2, § 17, § 18 ust. 3 - z powodu istotnego naruszenia prawa. Wniósł również o zasądzenie zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w wysokości 240 zł. W uzasadnieniu skargi wyjaśnił, że kwestionowana uchwała, podjęta m.in. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym, ma charakter aktu prawa miejscowego, co oznacza konieczność formułowania jej postanowień jedynie w granicach upoważnienia ustawowego, precyzyjnie i kompleksowo realizujących delegację ustawową, pozbawionych jednocześnie powtórzeń przepisów powszechnie obowiązujących zawartych w innych aktach normatywnych, a w szczególności w aktach rangi ustawowej. Stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego akty prawa miejscowego winny bowiem regulować kwestie wynikające z delegacji ustawowej w taki sposób, by przyjęte w oparciu o nią normy uzupełniały, wydane przez inne podmioty, przepisy powszechnie obowiązujące, kształtujące prawa i obowiązki ich adresatów. Z istoty aktu prawa miejscowego wynika niedopuszczalność powtarzania bądź modyfikacji wiążących norm o charakterze powszechnie obowiązującym. Tymczasem Rada Gminy Lubrza zawarła w skarżonej uchwale szereg zapisów stanowiących niedopuszczalne powtórzenia lub modyfikacje regulacji ustawowych, co powinno skutkować stwierdzeniem ich nieważności. I tak:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right