Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 września 2013 r., sygn. II SA/Lu 62/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędzia NSA Krystyna Sidor, Protokolant Specjalista Jolanta Sikora, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 26 września 2013 r. sprawy ze skargi D. S. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty legalizacyjnej oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 20 sierpnia 2012 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w J. L. nałożył na D. i J. małżonków S. opłatę legalizacyjną w wysokości 50.000 zł z tytułu rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr ewidencyjny [...] w miejscowości K. B. nr [...] gm. D. bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, iż w toku prowadzonego postępowania ustalono, że D. i J. małżonkowie S. wykonali rozbudowę i nadbudowę opisanego wyżej budynku mieszkalnego. Mianowicie zdaniem organu zmianie uległa szerokość budynku oraz jego wysokość. Zmieniona została konstrukcja dachu z kopertowego na dwuspadowy, wybudowane zostały dwie ściany szczytowe oraz podwyższone ściany kolankowe, celem wykonania pomieszczeń użytkowych na poddaszu. Powyższe zmiany bryły obiektu oznaczają, że inwestorzy dokonali rozbudowy i nadbudowy przedmiotowego budynku, nie mając na to wymaganego przepisami prawa pozwolenia. Dokonane zaś przed wykonaniem tych prac zgłoszenie remontu budynku nie obejmowało tych prac i jako takie nie może czynić działania inwestorów legalnym.

Jednakże, w związku z tym, iż wykonane roboty budowlane nie naruszają obowiązujących przepisów prawa w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu do stanu zgodnego z prawem, organ postanowieniem z dnia 24 czerwca 2011 r. wstrzymał prowadzone przy budynku prace i nałożył na inwestorów obowiązek przedłożenia dokumentów określonych w art. 48 ust. 3 Prawa budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00