Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 lipca 2013 r., sygn. II SAB/Wr 66/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Dukiel, Sędzia NSA Halina Kremis, Sędzia WSA Anna Siedlecka /spr./, Protokolant asystent sędziego Łukasz Cieślak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 2 lipca 2013 r. sprawy ze skargi W. F. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta W. w przedmiocie robót budowlanych związanych z remontem, przebudową i rozbudową budynków mieszkalnych wielorodzinnych wykonanych w sposób istotnie odstępujący od zatwierdzonego projektu budowlanego oraz przepisów oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. W. F. wniósł skargę na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta W.. Skarżący wniósł, aby sąd uwzględniając skargę orzekł, czy bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa oraz o zobowiązanie organu do wydania odpowiedniego aktu administracyjnego zgodnie z art. 51 ust. 7 Prawa budowlanego w terminie czternastu dni albo o wstrzymanie postępowania zgodnie ze składanymi w tej sprawie wnioskami, nadto o zasądzenie kosztów postępowania.

W uzasadnieniu skargi wskazano, że skarżący jest zainteresowany sprawnym przeprowadzeniem postępowania naprawczego wobec stwierdzonego odstępstwa istotnego w postaci wykonania studzienek okien piwnicznych, co do których PINB uznał, że zwiększają kubaturę obiektu. Jednak postępowanie, które PINB prowadzi nazywając je postępowaniem naprawczym, nie ma ze stosownymi przepisami Prawa budowlanego nic wspólnego oraz wykorzystuje pretekst tego postępowania do gmatwania i nękania rozszerzając bezprawnie zakres na legalnie użytkowany budynek mieszkalny.

Skarżący podał, że jego inwestycja obejmuje budynek mieszkalny, składający się z dwóch klatek (nazywanych też budynkami) o numerach 51 i 53, które były przedmiotem remontu i rozbudowy oraz rozbudowy o balkony i tarasy. Cała inwestycja jest obecnie od 2012 r. zakończona (wykonano przewidziane projektem prace). Całość inwestycji poza rozbudową budynku 53 o tarasy (w przypadku których nałożono karę i odmówiono pozwolenia na użytkowanie) jest obecnie użytkowana. W szczególności budynek 51 (poza poddaszem w zakresie przebudowy) jak i zagospodarowanie terenu było kontrolowane i uzyskano pozwolenie na użytkowanie w 2010 r. Budynek nr 53 w całości był poddany obowiązkowej kontroli na wniosek o pozwolenie na użytkowanie w lipcu 2011 r i po dwukrotnym uchyleniu rozstrzygnięć PINB przez organ II instancji, PINB umorzył postępowanie w zakresie budynku 53 wskazując, że wobec obiektu istniejącego poddanego remontowi i przebudowie prowadzenie postępowania i orzekanie o pozwoleniu na użytkowanie jest niedopuszczalne i obiekt taki może być użytkowany z mocy Prawa budowlanego. Wobec nieprawidłowości rozstrzygnięcia PINB były dwukrotnie uchylane, a po ostatnim z nich PINB nie podjął już kolejnego ich dowodzenia. Zatem chęć powrotu teraz do tej sprawy poprzez ponowne "ujawnienie" w trakcie oględzin należy uznać za łamiące zasadę legalizmu i chęć obejścia zaleceń DWINB zawartych w tej sprawie w kasacjach. Warto zauważyć, że tym samym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie w zakresie remontu i przebudowy budynku 51 okazała się nieważna. Wydzielone zostało postępowanie w sprawie rozbudowy o tarasy i za dwie nieprawidłowości (w tym jedno odstąpienie istotne) w czerwcu 2012 r. nałożono karę i odmówiono pozwolenia na użytkowanie. Postanowienie stwierdzające nieprawidłowości oraz nakładające karę zostało wstrzymane do czasu rozpatrzenia sprawy przez Sąd - co powinno na mocy art. 59f ust. 6 wstrzymać również postępowanie naprawcze. Skarżący we wrześniu 2012 r. zgłosił do PINB zakończenie robót budowlanych związanych z przebudową poddasza w budynku nr 51 pytając, czy PINB potrzebuje w tej sprawie dalszych informacji. Tym samym cała inwestycja poza zakresem rozbudowy budynku 53 o tarasy uzyskała status prawny inwestycji legalnie zakończonej. Od 2010 mieszkania były sprzedawane i obiekt jest obecnie zamieszkany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00