Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Opolu z dnia 21 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Op 211/13

Umorzenie postępowania

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym : Przewodniczący : Sędzia WSA Ewa Janowska po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2013 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Głubczycach z dnia 23 stycznia 2013 r., Nr XXIV/258/13 w przedmiocie warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze postanawia umorzyć postępowanie.

Uzasadnienie

Działając na podstawie art. 93 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz.594), jako organ nadzoru, Wojewoda Opolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Głubczycach z dnia 23 stycznia 2013 r., nr XXXIV/258/13 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze. W skardze tej, podnosząc zarzut podjęcia zaskarżonej uchwały z istotnym naruszeniem prawa, Wojewoda wniósł o stwierdzenie jej nieważności w części obejmującej § 2, § 4, § 8 i § 9, jako istotnie naruszającej przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.). Podniósł, iż ww. uchwała jako akt prawa miejscowego, nie może zawierać postanowień powtarzających bądź modyfikacji wiążących norm o charakterze powszechnie obowiązującym. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych Wojewoda wywiódł, iż taka uchwała, jako istotnie naruszająca prawo, jest nieważna. W ocenie organu, kwestionowana uchwała powtarza natomiast w § 2 - regulacje zawarte w art. 50 ust. 5 oraz art. 106 ust. 1 przywołanej ustawy, a w § 4 - postanowienia art. 50 ust. 2 i 3 ustawy. Z kolei § 8 uchwały umożliwiający kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej swobodne uznanie przy rozpatrywaniu wniosku o zwolnienie z opłaty za usługi opiekuńcze, nie realizuje w pełni upoważnienia ustawowego, co czyni koniecznym i uzasadnionym stwierdzenie jego nieważności. Zdaniem organu, wskazane wyżej argumenty uzasadniają także stwierdzenie nieważności § 9 uchwały, w myśl którego kierownik Domu Dziennego Pobytu w Głubczycach może umorzyć opłatę za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w przypadku zgonu świadczeniobiorcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00