Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 65/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2013r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Wojewody z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Starosta, po rozpatrzeniu wniosku M.B. o wydanie pozwolenia na budowę dwóch elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą i przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej, zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dwóch elektrowni wiatrowych o wysokości 99,45 mnpt, o mocy nominalnej 800 kW każda typu [...], abonenckiej sieci elektroenergetycznej SN-15 kV z rozdzielnią SN-15 kV wraz z niezbędną infrastrukturą, przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej w obrębie L. na działkach nr [...], w obrębie K. na działkach nr [...] oraz w obrębie K. na działkach nr [...] gm. J. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4, art. 36 i art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) zwanej dalej: pr.bud., art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Celem planowanego przedsięwzięcia jest produkcja i dystrybucja energii elektrycznej pochodzącej z siły wiatru, określanej jako energia odnawialna. Przedsięwzięcie to spowoduje emisję hałasu, powstawanie odpadów i ścieków socjalnych w trakcie budowy i eksploatacji planowanych obiektów. W fazie realizacji przedsięwzięcia uciążliwości te będą miały charakter krótkookresowy i miejscowy, a w fazie eksploatacji obiektów znaczącym oddziaływaniem będzie emisja hałasu do środowiska. Tereny rolnicze znajdujące się w sąsiedztwie instalacji nie podlegają ochronie prawnej przed hałasem. Ochronie tej podlegają tereny zabudowy mieszkalnej typu zagrodowego położone w odległości około 700 m od planowanych obiektów. Z danych zawartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko oraz ostatecznej decyzji z dnia [...] o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wynika brak przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Także cień projektowanych obiektów nie powinien stanowić uciążliwości dla otoczenia, gdyż nie sięgnie najbliżej położonych zabudowań, uciążliwość mogą stanowić jedynie efekty optyczne w postaci odbijania się światła od poruszających się skrzydeł. Zagrożenie dla przelatujących ptaków ze względu na usytuowanie inwestycji z dala od miejsc gniazdowania i koncentracji oraz tras przelotów ptaków z uwagi na znaczną odległość inwestycji od obszarów Natura 2000, skalę oddziaływania, zasięg oddziaływania hałasu nie będzie miało wpływu na długofalowy spadek liczebności populacji gatunków ani zmniejszenia wielkości siedliska gatunków. Praca elektrowni nie będzie stanowiła źródła powstawania ścieków i źródła emisji gazów oraz pyłów do powietrza. Nie będzie też wywierała negatywnego wpływu na wody powierzchniowe oraz gruntowe i powierzchnię ziemi. Zdaniem organu, inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia i nie powinna spowodować negatywnych skutków dla środowiska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00