Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 131/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2013r. sprawy ze skargi Gminy K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami na 2013r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Gminy Kolno, działając na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm) dalej zwaną: ustawą o wolontariacie, podjęła w dniu 28 listopada 2012 r. uchwałę Nr XXVI/158/2012 w sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Kolno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami na 2013 rok. W § 1 stwierdzono, że uchwala się po konsultacjach, Roczny Program Współpracy Gminy Kolno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały, w § 2 zapisano, że wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kolno. Natomiast w § 3 wskazano, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] nr [...], działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm), stwierdził nieważność uchwały Nr XXVI/158/2012 Rady Gminy Kolno z dnia 28 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Kolno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami na 2013 rok.
W uzasadnieniu wskazano, że przedmiotowa uchwała podjęta została na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy o wolontariacie, przy czym ustawodawca w art. 5a ust. 4 tej ustawy enumeratywnie wskazał jakie elementy winien zawierać taki program w szczególności, co oznacza, że program taki musi regulować wszystkie wskazane w tym przepisie zagadnienia. W ocenie organu nadzoru uchwalony program nie zawiera regulacji dotyczącej trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert oraz podanej wysokości środków planowanych na realizację programu. W § 11 programu postanowiono bowiem, że w 2013 r. nie będą ogłaszane konkursy ofert na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe. Przywołano treść art. 13 ust. 1 ustawy o wolontariacie, zgodnie z którym organ może zlecić organizacjom pozarządowym realizację zadania publicznego w drodze otwartego konkursu ofert, jak również wskazano, że z art. 12 ust. 1 i 2 tej ustawy wynika, że organizacje pozarządowe mogą także z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego i w takim przypadku organ administracji publicznej zobowiązany jest do podjęcia stosownej procedury poprzez rozpatrzenie celowości realizacji takiego zadania przez organizację pozarządową oraz informuje o podjętym rozstrzygnięciu, a w przypadku uznania celowości takiej realizacji zadania informuje składającego o tym oraz o terminie ogłoszenia otwartego konkursu ofert. Wobec tego regulacja dotycząca trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert jest niezbędna nawet, jeżeli Gmina Kolno sama nie przewiduje w danym roku ogłaszania takiego konkursu.