Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. II SA/Po 865/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2011 r. sprawy ze skargi Gminy Września na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 13 października 2010 r. Nr KN-I-10.0911-258/10 w przedmiocie określenia sposobu konsultacji projektów aktów prawa miejscowego; I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, II. określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane, III. zasądza od Wojewody Wielkopolskiego na rzecz skarżącego kwotę 240,- zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania. /-/ E. Brychcy /-/ A. Łaskarzewska /-/ D. Rzyminiak-Owczarczak

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr KN.I-10.0911-258/10 z dnia 13 października 2010 r. Wojewoda Wielkopolski stwierdził nieważność § 3 uchwały nr XXXIII/439/2010 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 16 września 2010 r. w sprawie określenia sposobu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie( Dz.U.Nr 96, poz. 873ze zm., zwaną dalej ustawą o działalności pożytku publicznego) projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji - ze względu na istotne naruszenia prawa.

W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Wojewoda Wielkopolski stwierdził, iż zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowy sposób konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. W § 3 przedmiotowej uchwały zapisano, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. W ocenie Wojewody zapis ten nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i w sposób istotny narusza prawo. Organ nadzoru wyjaśnił, że zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych uregulowany jest w ustawie z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95), a art. 13 tej ustawy zawiera enumeratywny katalog aktów normatywnych ogłaszanych w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Rekonstrukcja pojęcia "akty prawa miejscowego" winna odbywać się w oparciu o przepisy Konstytucji z uwzględnieniem uwag doktryny i orzecznictwa. Na podstawie art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji RP stwierdzić można, że akt prawa miejscowego to taki akt normatywny, który: 1) jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organu, który go ustanowił, 2) jest wydany przez organy określone w Konstytucji. W ocenie Wojewody Wielkopolskiego przyjęta przez Radę Miejską we Wrześni uchwała nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, a nosi raczej cechy aktu kierownictwa wewnętrznego. W tej sytuacji Wojewoda uznał, że zaszły podstawy do stwierdzenia nieważności § 3 uchwały, która podjęta została z rażącym naruszeniem prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00