Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 marca 2013 r., sygn. II SA/Po 830/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka Sędziowie Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędzia WSA Maria Kwiecińska Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 marca 2013 r. sprawy ze skargi A. G., M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] 2012 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz skarżących kwotę [...],- ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. określa. że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

P. P. pismem z dnia 9 lutego 2012 r. zwrócił się do Wójta Gminy O. z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku inwentarskiego (chów kaczek) w zabudowie zagrodowej w gospodarstwie rolnym i hodowlanym o łącznej obsadzie drobiu poniżej 40 DJP, w granicach terenu działek nr [...],[...] i [...] w m. B.

W wyniku przeprowadzonego postępowania Wójt Gminy O. decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzenny (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) odmówił P. P. ustalenia warunków dla przedmiotowej inwestycji. W uzasadnieniu decyzji organ powołał przepisy art. 59 ust. 1 i art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) i stwierdził, że na podstawie analizy ustalono, iż niemożliwa jest lokalizacja wnioskowanej inwestycji na przedmiotowym terenie. Organ zaznaczył, że mieszkańcy nieruchomości sąsiednich złożyli uwagi do inwestycji, wskazując, iż działalność polegająca na hodowli kaczek wiąże się z produkcją na skalę przemysłową, a istniejąca tam zabudowa to typowe zabudowania wiejskie. Wskazali też, że zasięg oddziaływania projektowanej inwestycji będzie znacznie większy, poza terenem inwestora. Odnosząc się do tych uwag Wójt Gminy wyjaśnił, iż projektowany budynek inwentarski powstaje w gospodarstwie rolnym o pow. ok. 15 ha. Średnia wielkość gospodarstwa rolnego w gminie O. wynosi 5,28 ha, co oznacza, że powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z wnioskowaną zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w gminie. Ponadto zgodnie z § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie przez zabudowę zagrodą rozumie się w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych, zatem projektowana inwestycja powstaje w gospodarstwie rolnym i hodowlanym. Zdaniem Wójta nie można podzielić stanowiska, zgodnie z którym skoro inwestor prowadzi jedynie gospodarstwo rolne to nie może mieć zarówno przymiotu rolnego i hodowlanego. Idąc bowiem tym tokiem rozumowania nigdy nie można byłoby wnioskować o nowe budynki inwentarskie, co byłoby sprzeczne z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, ponieważ właśnie w zabudowie zagrodowej w rodzinnych gospodarstwach rolnych mogą być lokalizowane budynki inwentarskie, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w przepisach u.p.z.p. i przepisach odrębnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00