Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 marca 2013 r., sygn. IV SA/Po 1148/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta /spr./ Sędziowie WSA Anna Jarosz WSA Maciej Busz Protokolant st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2013r. sprawy ze skargi Województwa W. - Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa W. na uchwałę Rady Powiatu W. z dnia [...] lutego [...] r. nr [...] w przedmiocie wprowadzenia ograniczeń używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na jeziorach gminy P., gminy S. i gminy W., 1. Stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 1 w zakresie zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi co do jezior gminy P: Jeziora P. D., Jeziora P. M., Jeziora B., Jeziora R., Jeziora O., Jeziora G., Jeziora W. i Jeziora B., a także Rzeki O. oraz § 2 w całości, 2. Określa, że zaskarżona uchwała w części opisanej w punkcie pierwszym wyroku nie może być wykonana, 3. Zasądza od Powiatu W. na rzecz Województwa W. - Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa W. kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...] (dalej uchwała z dnia [...] lutego 2012 r.) Rada Powiatu W. (dalej Rada Powiatu) działając na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2001 r., nr 142, poz. 1592 ze zm., dalej usp) wprowadziła ograniczenia używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na jeziorach gminy P., gminy S. i gminy W. (k. 12-13 akt sądowych).
Pismem z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...], Dyrektor Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa W. (dalej Dyrektor) zwrócił się do Rady Powiatu z wezwaniem do usunięcia naruszenia interesu prawnego i uprawnienia Sejmiku Województwa W. powstałego na skutek podjęcia uchwały z dnia [...] lutego 2012 r.
Zdaniem Dyrektora, powyższa uchwała bez podstawy prawnej wprowadza zakazy, których ustanowienie pozostaje w kompetencji innych organów, albo już wynikające z innych przepisów, albo udziela uprawnień w innych przepisach nie przewidziane, przez co narusza interes prawny Sejmiku Województwa W..