Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 listopada 2012 r., sygn. II SA/Ol 525/11
Dnia 20 listopada 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant referent-stażysta Anna Zofia Głażewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2012 roku sprawy ze skargi A. Z. na postanowienie Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie statusu bezrobotnego- przywrócenie terminu do wniesienia odwołania oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Starosta B. orzekł o utracie przez A. Z. statusu osoby bezrobotnej z dniem 10 stycznia 2011r. Decyzja ta została wysłana pocztą w dniu 24 lutego 2011r. na adres skarżącego, była dwukrotnie awizowana lecz nie została odebrana.
Pismem z dnia 7 marca 2011r., które zostało wniesione do organu w dniu 8 kwietnia 2011r. A. Z. wniósł odwołanie od tej decyzji wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do jego wniesienia. Podał, iż uchybienie terminu jest niewielkie i nie wynosi nawet 1 miesiąca oraz nastąpiło wskutek przeszkody, której strona nie mogła usunąć nawet przy użyciu największego wysiłku. Podniósł, iż doręczenie przesyłki nastąpiło z naruszeniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż pierwsze awizo nie mogło być wystawione wcześniej jak w dniu 26 lutego 2011r. Ponadto przesyłka winna być zwrócona do nadawcy dopiero w dniu 14 marca 2011r., a faktycznie została zwrócona w dniu 12 marca 2011r. Ponadto wnioskodawca stwierdził, iż nie otrzymał żadnych zawiadomień, oraz wskazał, iż nie ma informacji na kopercie czy awiza te były wystawiane i gdzie je pozostawiono oraz to, że przesyłka została przedwcześnie zwrócona. W związku z tym w ocenie wnioskodawcy nie uchybił on terminowi do wniesienia odwołania, a przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego przewidują możliwość przywrócenia terminu do dokonania czynności prawnej. Wyjaśnił, iż o decyzji dowiedział się dopiero 5 kwietnia 2011r. i dopiero wtedy mógł zapoznać się z jej treścią.