Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 października 2012 r., sygn. II SA/Ol 1117/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2012 r. sprawy ze skargi S.M. na decyzję Inspektora z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie przewozu regularnego bez wymaganego zezwolenia oddala skargę WSA/wyr.1 - sentencja wyroku

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]", po ponownym rozpoznaniu sprawy, Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w "[...]" nałożył na S. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "[...]" karę pieniężną w kwocie 6000 zł za wykonywanie transportu drogowego osób bez wymaganego zezwolenia. Organ pierwszej instancji podał, że w dniu "[...]" dokonano kontroli pojazdu m-ki "[...]" o nr rej. "[...]". Pojazdem był wykonywany krajowy transport drogowy osób przez przedsiębiorcę S. M. "[...]" (przejazd w ramach linii regularnej "[...]’-"[...]"-"[...]"). Do kontroli kierowca okazał m.in. wypis nr "[...]" z zezwolenia nr "[...]" na transport drogowy osób na tej linii wydanego dla przedsiębiorstwa "[...]" G. P. w "[...]". Powyższe zezwolenie zostało przekazane kontrolowanemu na podstawie umowy, której przedmiotem było powierzenie przewozu innemu przewoźnikowi. Z wyjaśnień kontrolowanego wynikało, że wykonywał przewóz na przedmiotowej trasie, gdyż autobusy G. P. zostały uszkodzone i nie był on w stanie utrzymać ciągłości realizacji wszystkich połączeń autobusowych. Powyższe spowodowało, że powierzył on kontrolowanemu przewóz i nadzorował jego wykonywanie. W ocenie organu pierwszej instancji, organizatorem przewozu był jednak kontrolowany, gdyż to on sprzedawał bilety jednorazowe, zatrudniał kierowców wykonujących przewóz na tych liniach, organizował pojazdy i zapewniał ciągłość przejazdów. Wprawdzie przewoźnik G. P. sporządzał harmonogram pracy kierowców, sprawdzał tabliczki z rozkładem jazdy i wykonywał inne czynności związane z nadzorem nad realizacją przewozu regularnego, lecz za te czynności pobierał opłatę. Powyższe czynności były więc wykonywane na zlecenie kontrolowanego, na podstawie odrębnej umowy. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego wywiódł z treści art. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 ze zm.) i art. 24 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.), że możliwe jest wielokrotne powierzanie przewozu innemu przewoźnikowi, jednakże nie jest to tożsame ze stałym powierzeniem przewozów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00