Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. IV SA/Wr 141/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wanda Wiatkowska-Ilków (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia NSA Tadeusz Kuczyński Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski Protokolant Aleksandra Markiewicz po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 13 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie nadania Statutu jednostce budżetowej - Żłobek Miejski w O. oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda D. jako organ nadzoru wniósł do Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) skargę na uchwałę Rady Miejskiej w O. Nr [...] z dnia [...] 2011 r. w sprawie nadania statutu jednostce budżetowej - Żłobek Miejski w O.
Powyższej uchwale organ nadzoru zarzucił istotne naruszenie art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 235 ze zm.) - dalej ustawa, a także art. 11 i art. 211 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.
z 2009 r., nr 157, poz. 1240 ze zm.) w zw. z art. 8 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
W związku z powyższym wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.
W uzasadnieniu skargi podał, że przedmiotowa uchwała wpłynęła do organu nadzoru dnia 30 grudnia 2011 r. i w toku badania legalności stwierdzono, że została podjęta z istotnym naruszeniem wskazanych w petitum przepisów prawa.
Jako podstawę prawną podjętej uchwały wskazano art. 11 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zgodnie z którym żłobek lub klub dziecięcy ustala statut żłobka lub klubu dziecięcego określając w szczególności: 1) nazwę i miejsce jego prowadzenia; 2) cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności; 3) warunki przyjmowania dzieci; 4) zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub w klubie dziecięcym.