Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. III SA/Łd 244/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Irena Krzemieniewska Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska (spr.) Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Protokolant asystent sędziego Anna Dębowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2012r. sprawy ze skargi Rady Gminy Bełchatów na negatywną opinię Łódzkiego Kuratora Oświaty w Łodzi z dnia 17 stycznia 2012r. nr ŁKO.WSiK.542.8.2012.RB w przedmiocie utworzenia Zespołu Szkół w Dobrzelowie oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 21 lutego 2012 r. Rada Gminy w B. skierowała do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi za pośrednictwem [...] Kuratora Oświaty skargę na negatywną opinię w przedmiocie połączenia Szkoły Podstawowej im. J. Brzechwy w D. z Gimnazjum Publicznym w D. w Zespół Szkół w D.

Jak wynika z załączonych akt administracyjnych pismem z dnia 5 stycznia 2012 r. Wójt Gminy B. w związku z uchwałą nr [...] Rady Gminy w B. z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie zamiaru utworzenia od dnia 1 września 2012r. Zespołu Szkół w D., zgodnie z art. 62 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.) zwrócił się do [...] Kuratora Oświaty z prośbą o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. Wniosek o wydanie opinii wpłynął do Kuratorium w dniu 12 stycznia 2012 r. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że w skład Zespołu wejdzie Szkoła Podstawowa im. J. Brzechwy w D. i Gimnazjum Publiczne w D. Wyjaśniono także, że propozycja połączenia placówek w zespół szkół jest wynikiem funkcjonowania tych szkół w jednym budynku i ma na celu usprawnienie funkcjonowania i zarządzania szkołami. Uczniowie wymienionych szkół korzystają ze wspólnej szatni i sanitariatów, stołówki, świetlicy i biblioteki. Budynek posiada wspólną kotłownię, wspólne zasilanie w energię elektryczną, przyłącza wodno-kanalizacyjne oraz podłączenie do sieci telefonicznej. Podniesiono, że w tej sytuacji administrowanie budynkiem przez dwóch dyrektorów nie ma uzasadnienia, a utworzenie zespołu szkół pozwoli na lepsze zarządzanie bazą lokalową, pozwoli na lepsze wykorzystywanie specjalistycznych pracowni, sprzętu dydaktycznego i bazy sportowej. Zarządzanie nieruchomością przez jednego dyrektora przyniesie nie tylko oszczędności finansowe, ale również w znacznym stopniu usprawni realizacje zadań administracyjno -organizacyjnych. Wskazano również, że połączenie szkół w zespół, stworzy lepsze warunki do zarządzania wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną, albowiem obecnie część nauczycieli uzupełnia etat w obu szkołach, co powoduje trudności organizacyjne. Pozostali pracownicy niepedagogiczni podlegają organizacyjnie szkole podstawowej, a z ich usług korzystają obie szkoły. Taka sama sytuacja występuje w przypadku świetlicy i biblioteki szkolnej, w których zatrudnieni są nauczyciele szkoły podstawowej, natomiast z obiektów korzystają uczniowie obu szkół. Gmina B. podejmując decyzję o połączeniu szkół w zespół kierowała się nie tylko względami ekonomicznymi i usprawnieniem polityki administracyjnej, ale przede wszystkim podniesieniem poziomu kształcenia uczniów. Utworzenie Zespołu Szkół w najmniejszym stopniu nie zakłóci realizacji programu dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczego każdej ze szkół, a przyniesie większe korzyści dla uczniów. Przedstawione stanowisko jednomyślnie podzieliły rady pedagogiczne obydwu szkół oraz rady rodziców uznając w swoich opiniach, że powstanie Zespołu Szkół przyczyni się do naturalnej integracji wszystkich środowisk zaangażowanych w życie szkoły oraz lepszego i łatwiejszego zarządzania kadrą pedagogiczną. Zwrócono uwagę na komfort nauki i bezpieczeństwo - jednolity system jakości i bezpieczeństwa na terenie całego budynku, właściwą opiekę i nadzór nad uczniami, brak anonimowości, a także lepszy emocjonalny i intelektualny rozwój dzieci i ich wyniki w nauce poprzez stworzenie efektywniejszego modelu wychowawczego tj. dłuższego oddziaływania tego samego grona pedagogicznego na ucznia oraz niwelowanie rozpoznanych deficytów ucznia szkoły podstawowej na kolejnym etapie edukacyjnym. Podkreślono także, że Gmina B. w budżecie na 2012 r. zaplanowała znaczne środki finansowe na poprawę infrastruktury oświatowej z myślą o poprawieniu warunków kształcenia, a także dostosowania budynku do zwiększonej, w kolejnych latach, liczby uczniów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00