Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 marca 2012 r., sygn. II SA/Wr 946/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Siedlecka(sprawozdawca) Sędziowie Sędzia NSA Julia Szczygielska Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Protokolant Agata Szlachetka po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 29 marca 2012 r. sprawy ze skargi A. SA Zakład A. w O. W. na decyzję D. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 25 października 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania pasów przeciwpożarowych oddzielających tor kolejowy od przyległych kompleksów leśnych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; III. zasądza od D. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej na rzecz A. SA Zakład A. w O. W. 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 2 czerwca 2011 r. (Nr 60/11), podjętą na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), art. 26 ust. 1 pkt 1, art. 27 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w G. nakazał w terminie do dnia 15 sierpnia 2011 r. - w związku ze stwierdzeniem podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych w dniu 5 maja 2011 r. nieprawidłowości z zakresu ochrony przeciwpożarowej - A. S.A. - Zakład Linii Kolejowych w O. W. - Sekcja Eksploatacji L. wykonać pasy przeciwpożarowe oddzielające tor kolejowy nr [...] B. - G. Ś. od przyległych kompleksów leśnych leśnictwa C. i S..

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że niewykonanie pasów przeciwpożarowych wzdłuż torów kolejowych stwarza zagrożenie dla obszarów leśnych położonych w pobliżu tych szlaków, zwłaszcza podczas procesu hamowania pociągu, gdyż hamowanie taborem, którego masa sięga od kilkudziesięciu do kilkuset ton powoduje wytwarzanie snopów iskier mechanicznych, stanowiących rozżarzone cząstki stali. Dochodzi przy tym często do tak znacznego rozgrzania elementów jezdnych, że dalsza jazda jest niemożliwa, gdyż obrzeże koła i klocek hamulcowy, rozgrzane do czerwoności, przylegają do siebie ściśle dopasowane pod wpływem wysokiej temperatury, nawet jeśli hamulec jest wyłączony. Z tych samych powodów dochodzi do urwania rozgrzanych klocków hamulcowych i ich odrzucenia na znaczne odległości, co w lasach jest pewnym czynnikiem powstania pożaru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00