Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2012 r., sygn. II SA/Bd 1387/11
Dnia 6 marca 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Renata Owczarzak sędzia WSA Anna Klotz Protokolant: Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 6 marca 2012 roku sprawy ze skargi J. K. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw [...] w W. z dnia [...]r., nr [...] w przedmiocie świadczenia pieniężnego z tytułu pracy przymusowej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Kierownika Urzędu do Spraw [...] w W. z dnia [...]r, nr[...], 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, 3. zasądza od Kierownika Urzędu do Spraw [...] w W. na rzecz skarżącego kwotę 100 zł (sto) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Decyzją z [...] września 2011 r. nr [...] Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w Warszawie na podstawie art. 1 ust.1, art. 2 pkt 2 lit. a i art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395 ze zm., dalej zwana ustawą o świadczeniu pieniężnym), odmówił J K uprawnienia do świadczenia pieniężnego określonego w w/w ustawie.
Jak wskazał w uzasadnieniu organ, powołując się na art. 2 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy, niezbędnym warunkiem do uzyskania prawa do świadczenia pieniężnego określonego w ustawie jest udowodnienie deportacji (wywiezienia) do pracy przymusowej i wykonywania tej pracy przez okres co najmniej 6 miesięcy. Organ podkreślił przy tym, że świadczenie nie jest przyznawane automatycznie wszystkim poszkodowanym przez III Rzeszę z uwagi na istniejący w ówczesnym okresie powszechny obowiązek pracy. Krąg osób uprawnionych do otrzymania świadczenia został przez ustawodawcę zawężony do osób, względem których stosowano represję pracy niewolniczej w zaostrzonej formie. Organ wskazał, iż przy interpretacji pojęcia "deportacja" należy wziąć pod uwagę znaczną odległość pomiędzy dotychczasowym miejscem zamieszkania a miejscem wykonywania pracy przymusowej.