Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 1 marca 2012 r., sygn. II SA/Bk 676/11

Ustawowe przesłanki zmiany treści stosunku służbowego policjanta, polegającej na przeniesieniu go na niższe stanowisko służbowe, zostały skonstruowane w sposób, który z jednej strony chroni policjanta przed dowolnością działań przełożonego, ale z drugiej strony pozostawia przełożonemu swobodę wyboru między przeniesieniem na niższe stanowisko służbowe policjanta niewyrażającego na to przeniesienie zgody albo całkowitym zwolnieniem ze służby

Teza urzędowa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Protokolant Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 lutego 2012 r. sprawy ze skargi G. G. na decyzję P. Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie przeniesienia na niższe stanowisko służbowe - oddala skargę

Uzasadnienie

Rozkazem personalnym nr [...] z [...].05.2011 r. Komendant Miejski Policji w B. zwolnił komisarza G. G. z dniem 15.06.2011 r. ze stanowiska Naczelnika Wydziału Administracyjno - Gospodarczego Komendy Miejskiej Policji w B. (dalej KMP) i mianował go z dniem 16.06.2011 r. na niższe stanowisko specjalisty Referatu Dochodzeniowo - Śledczego I Wydziału Kryminalnego Komisariatu Policji (KP) II w B. Wskazano, że nowe stanowisko znajduje się w niższej grupie uposażenia, jednak policjant zachowa prawo do uposażenia pobieranego na stanowisku poprzednim.

Wskazano, że na mocy rozkazu personalnego z [...].04.2011 r. Nr [...] Komendanta Miejskiego Policji w B. (który wchodzi w życie 16.05.2011 r.), celem przesunięcia etatów ze służby wspomagającej do służby wykonawczej, zlikwidowano Wydział Administracyjno - Gospodarczy KMP tworząc w jego miejsce Zespół Administracyjno - Gospodarczy. Pozwoliło to na włączenie etatu specjalisty do komórki kryminalnej KP II w B., co ma usprawnić pracę tego Komisariatu (największego w mieście) i jest odpowiedzią na wniosek jego Komendanta z 30.03.2011 r. wskazującego na trudną sytuację kadrową jednostki. W związku z powyższymi zmianami podczas rozmowy w dniu 02.05.2011 r. z komisarzem G. G. poinformowano go o powyższym i zaproponowano nowoutworzony etat specjalisty w KP II. Ten jednak dwukrotnie odmówił podpisania protokołu z rozmowy, a w dniu 10.05.2011 r. wniósł pisemne zastrzeżenia do przedstawionej propozycji. Uzasadniając własną decyzję Komendant Miejski Policji wskazał, że od dnia wydania rozkazu organizacyjnego z [...].04.2011 r. przeprowadzono jeden konkurs na stanowisko kierownicze - Komendanta KP w Z., który wygrał policjant w stopniu oficera. Komisarz G. G. nie brał udziału w konkursie. Ponadto stanowisko naczelnika wydziału nie wymaga ukończenia szkoły oficerskiej, a stanowiska kierownicze na terenie KMP B. nie były obsadzane podoficerami. Komendant argumentował, że na dzień wejścia w życie rozkazu Nr [...] w KMP będzie 5 wakatów, a jedyny etat oficerski, najwyższy i nieobsadzony po zmianach organizacyjnych, to zaproponowane stronie stanowisko specjalisty w KP II. Jeden etat z Wydziału Prezydialnego, Kadr i Doskonalenia Zawodowego KMP zostanie przesunięty do innej komórki, a pozostałe etaty są zajęte, stąd zaproponowanie stronie stanowiska w tym Wydziale wiązałoby się ze skierowaniem osoby w niej zatrudnionej do innej jednostki, co nie znajduje uzasadnienia. Wskazano, że art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji pozwala na mianowanie policjanta na niższe stanowisko służbowe w przypadku likwidacji dotychczas zajmowanego lub z innych przyczyn organizacyjnych, jeśli nie ma możliwości mianowania go na stanowisko równorzędne. Zdaniem organu taka sytuacja zaistniała w sprawie niniejszej. Komisarz G. G. ukończył w 1999r. kurs podoficerski Policji ruchu drogowego, w 2007 r. złożył egzamin oficerski, od początku służby pracował w Oddziałach Prewencji, pionie ruchu drogowego, wydziale postępowań administracyjnych, a od 06.12.2007 r. pełnił funkcję Naczelnika Wydziału Administracyjno - Gospodarczego KMP. Zdaniem organu wskazuje to, że posiadane przeszkolenie zawodowe nie miało wpływu na dokonywane przez niego wybory co do miejsca pełnienia służby i zmiany pionu służbowego. Komendant wyjaśnił, że stosunek służbowy policjanta ma charakter administracyjny, co zakłada daleko idącą podległość służbową. Ponadto nieoficjalne rozmowy prowadzone z komisarzem na temat ewentualnego jego mianowania na inne stanowisko nie miały charakteru propozycji wiążących.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00