Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 2 lutego 2012 r., sygn. II SA/Kr 1707/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Jacek Bursa WSA Mariusz Kotulski Protokolant: Maciej Żelazny po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lutego 2012 r. sprawy ze skargi A. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 17 sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na wycięcie drzew skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 22 kwietnia 2011 r. Starosta [...] działając na podstawie art. 83 ust. 1, art. 90 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 151, poz. 1220 ze zm.) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego - odmówił "A" Sp. z o.o. w K. wydania zezwolenia na wycinkę 321 sztuk drzew (wymienionych w załączonym do wniosku wykazie drzew przeznaczonych do usunięcia) w ramach koncepcji uporządkowania i zagospodarowania "A", rosnących na terenie działek o numerach "1", "2", "3", "4" (a obecnie "5" i "6’ ) w W., będących własnością Gminy [...]. W uzasadnieniu organ wskazał, że spółka "A’ złożyła wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew rosnących na w/w nieruchomościach będących własnością Gminy [...], do którego załączyła wykaz drzew do usunięcia oraz umowę dzierżawy zawartej w dniu 5 listopada 2003 r. pomiędzy Gminą [...], a spółką "A". Organ opisał szczegółowo przebieg prowadzonego postępowania, wskazując na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 czerwca 2010 r., sygn. akt II SAB/Kr 51/10 wydany w sprawie ze skargi spółki "A" w K. na bezczynność Starosty [...]. Sąd, uznając skargę strony skarżącej w powyższej sprawie za uzasadnioną, zobowiązał Starostę [...] do wydania w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia zwrotu akt organowi, aktu administracyjnego w postępowaniu wszczętym na wniosek Spółki z o.o. "A" w dniu 18 kwietnia 2008 r. w przedmiocie wydania zezwolenia na usunięcie drzew. Powyższy wyrok został utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 12 lipca 2010 r. sygn. akt II OSK 2120/10 wskazał m.in. że jak stanowi art. 83 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem - do wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów dołącza się zgodę jej właściciela; przepis ten na posiadacza nieruchomości, który nie jest właścicielem nieruchomości, nakłada obowiązek dołączenia do wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew zgody jej właściciela i to organy administracji obciąża obowiązek zbadania czy w rzeczywistości zgoda została wyrażona przez właściciela. W powołanym wyrok wskazano także, że zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzew nie stanowi warunku formalnego wniosku, lecz jest jedną z przesłanek merytorycznych pozwalających na uwzględnienie wniosku tj. wydanie przez organ decyzji zezwalającej na usunięcie drzew. Dodatkowo sąd wskazał, że skoro wnioskodawca Spółka z o.o. "A" złożyła umowę dzierżawy, z której wysnuwa twierdzenie o zgodzie właściciela na usunięcie wnioskowanych drzew, to ocena, czy złożona umowa dzierżawy faktycznie daje podstawy do przyjęcia istnienia takiej zgody należy do kwestii merytorycznych i podlega ocenie organu w toku postępowania wyjaśniającego, a więc po wszczęciu postępowania administracyjnego. Sąd wskazał również, że na etapie wstępnym tj. dotyczącym usuwania braków wniosku, organ nie może dokonywać merytorycznej oceny przedstawionych dokumentów. Biorąc pod uwagę wskazania zarówno Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie Starosta [...] rozpoznając przedmiotową sprawę dokonał oceny zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego, mając na uwadze to, że organy administracji obciąża obowiązek zbadania, czy w rzeczywistości przedmiotowa zgoda na usunięcie drzew została wyrażona przez właściciela, oraz fakt, że przedmiotowa zgoda jest jedną z przesłanek merytorycznych pozwalających na uwzględnienie wniosku. Zważywszy na fakt, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca nie przedłożył zgody właściciela nieruchomości tj. Gminy [...] na usunięcie drzew, o jakiej mowa w art. 83 ust. 1 powołanej ustawy o ochronie przyrody, oraz wbrew poglądowi wnioskodawcy załączony do wniosku tytuł prawny do terenu nie jest zgodą na wycinkę drzew, w rozumieniu w/w przepisu ustawy o ochronie przyrody, to tym samym Starosta [...] jest zobligowany do odmowy wydania zezwolenia na usunięcie drzew.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00