Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 stycznia 2012 r., sygn. IV SA/Wa 1630/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Łukasz Krzycki, Sędziowie Sędzia WSA Alina Balicka (spr.), Sędzia WSA Aneta Dąbrowska, Protokolant st. ref. Marcin Lesner, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [....] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej - oddala skargę -
Uzasadnienie
Główny Inspektor Ochrony Środowiska zaskarżoną do Sądu Administracyjnego decyzją z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] nr [...], po rozpatrzeniu odwołania M. K., utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2010 r., znak: [...], w sprawie wymierzenia M. K. , prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą A. , kary pieniężnej w wysokości 80.000 zł za dokonanie poza siecią demontażu usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebezpiecznych, wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia, wymontowania elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, że w dniach 1, 7, 14 i 19 października 2010 r. została przeprowadzona przez [...] Inspektora Ochrony Środowiska u M. K. kontrola. Ze względu na to, iż podjecie czynności kontrolnych było niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia, pozwoliło to organowi przeprowadzającemu kontrolę na odstąpienie od dokonania zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Z tego też względu w trakcie prowadzonej kontroli, na mocy art. 83 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie miały zastosowania przepisy ograniczające czas kontroli wynikające z tej ustawy.
W trakcie kontroli ustalono, że działalności gospodarcza firmy A. , której przedmiotem zgodnie z wpisem do ewidencji winna być sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, produkcja opon i dętek, bieżnikowanie i regenerowanie opon, ewentualnie transport drogowy towarów, w rzeczywistości polega na zakupie pojazdów od osób fizycznych, a następnie na poddawaniu ich demontażowi poprzez usunięcie elementów i substancji niebezpiecznych, wymontowanie wyposażenia oraz części, a także odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu - bez zapewnienia bezpiecznego dla środowiska przetwarzania tych pojazdów oraz odpadów z nich powstających.