Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. VI SA/Wa 1440/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędzia WSA Urszula Wilk (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi A. G. i P. G. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] - Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie art. 154 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) zwanej dalej "ustawą o świadczeniach" oraz art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. po rozpatrzeniu odwołania A. G. i P. G. od decyzji Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] oddalającej odwołanie od rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna w zakresie: świadczenia w zakresie otolaryngologii na obszarze powiatu m. C., o kodzie postępowania numer [...] - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że w dniu [...] września 2010 r. Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia ogłosił postępowanie konkursowe [...] w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna w zakresie: świadczenia w zakresie otolaryngologii. Wskazał, że postępowanie konkursowe odbyło się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zapraszania do udziału w rokowaniach, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej oraz jej zadań (Dz. U. Nr 273 poz. 2719) zwanym dalej "rozporządzeniem Ministra Zdrowia". Podkreślił, że ogłoszenie o postępowaniu zawierało obligatoryjne elementy określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, wskazywało wartość zamówienia nie większą niż 848 503,20 zł na okres rozliczeniowy od 01 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r., w którym złożono 33 oferty, których otwarcie nastąpiło w dniu 15 października 2010 r. Wskazał, że w wyniku dokonania oceny formalno-prawnej ofert w części jawnej postępowania - komisja konkursowa przyjęła do dalszego postępowania 32 oferty, w tym ofertę A. G. i P. G., odrzucając w całości 1 ofertę. Następnie organ odwoławczy podniósł, że z rankingu otwarcia wynika, że oferta A. G. i P. G. zajęła 23 uzyskując łączną liczbę punktów oceny 45,610 w tym za: 1) ofertę cenową - 16,829 pkt 2) ciągłość - 10,000 pkt 3) kompleksowość - 0,00 pkt 4) jakość - 12,948 pkt oraz 5) dostępność -5,833 pkt. Natomiast, na skutek przeprowadzonych negocjacji z oferentami zakwalifikowanymi do części niejawnej postępowania, w tym z A. G. i P. G. - powołani oferenci podpisali z komisją konkursową w dniu 3 grudnia 2010 r. protokół końcowy z negocjacji, ustalający cenę jednostkową w wysokości 8,1000 zł oraz liczbę świadczeń w wymiarze 2040 i zawierający ostateczne (zbieżne) stanowiska stron w procesie negocjacji co do ilości i ceny. Ostatecznie, jak wskazał organ, w rankingu końcowym po negocjacjach, oferta A. G. i P. G. zajęła 23 pozycję, z uzyskaną łączną liczbą punktów oceny 45,610 w tym za: 1) ofertę cenową - 16,829 pkt 2) ciągłość - 10,000 pkt 3) kompleksowość - 0,00 pkt 4) jakość - 12,948 pkt oraz 5) dostępność - 5,833 pkt wywodząc, że z rozstrzygnięcia postępowania z dnia 20 grudnia 2010 r. wynika, że komisja konkursowa nie wybrała oferty A. G. i P. G..