Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2011 r., sygn. IV SA/Po 503/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta Sędziowie NSA Jerzy Stankowski (spr.) WSA Izabela Bąk-Marciniak Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia [...] 2008 r. nr [...] w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy S. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały

Uzasadnienie

Prokurator Prokuratury Rejonowej P.-W. wniósł do sądu administracyjnego skargę na uchwałę Rady Miejskiej w S. Nr [...] r. sprawie: zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy S..

Autor skargi wskazał, iż na podstawie art. 3 § 2 pkt 5, art. 50 § 1 i art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. 1994 nr 19, poz. 70 z 1994 r. ze zm.) zaskarża w całości uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia [...]2008 r. sprawie: zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy S. zarzucając jej rażące naruszenie prawa art.4 § 2 oraz art. 21 ust.3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego Dz. U. z 2005r, Nr 31, poz.266 ze zm. - dalej jako: u.o.p.l) oraz art. 18 ust 2 pkt 9 lit a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) poprzez brak uregulowania w Uchwale wysokości dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającej zastosowanie obniżek czynszu oraz brak kryteriów oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80m2, a także poprzez nieuprawnione ustalenie, że lokale zasobu mieszkaniowego mogą być wynajmowane osobom, które nie posiadają tytułu prawnego do lokalu oraz posiadają zameldowanie stałe lub czasowe na terenie gminy w określonym czasie lub posiadają zatrudnienie na terenie gminy. W dalszej kolejności wskazano na nieuprawnione określenie minimalnej wysokości osiąganego dochodu, który uprawnia do ubiegania się o najem lokalu z zasobów gminy, a także na nieuprawnione powtarzanie i modyfikowanie zapisów ustawy. W tym zakresie autor skargi wskazał na przepisy § 6 ust.4, § 8, §25 pkt 1-4, §26 zaskarżonej uchwały. Ponadto, wskazano na rażące naruszenie prawa poprzez nieuprawnione wskazywanie kręgu osób, które mogą ubiegać się o lokal poza osobami uprawnionymi ustawowo ( § 7 ust. 1); a także poprzez wprowadzanie nieznanego ustawie pojęcia "niedostatku" ( § 9 ust.2). Prokurator zarzucił również nieuprawnione ustalenie warunków umowy najmu tj. określanie czasu na który zawiera się umowę najmu lokalu socjalnego ( § 11) oraz konieczności wpłaty ustalonej kwoty kaucji (§21). W dalszej kolejności wskazano na przyznanie zbyt szerokich uprawnień decyzyjnych Społecznej Komisji Mieszkaniowej wbrew zapisom ustawowym. W tym zakresie autor skargi wskazał na przepisy § 17 ust. 2 pkt c,18 ust.3 zdanie drugie, §19 ust.2 zaskarżonej uchwały. Ponadto, wskazano na rażące naruszenie prawa poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i udzielenie zbyt szerokich uprawnień burmistrzowi, wskazując w tej kwestii na przepis §24 zaskarżonej uchwały. W dalszej kolejności wskazano na nieuprawnione ograniczenie kręgu osób mogących wynajmować lokal z zasobów gminy, pomimo braku po stronie rady miasta upoważnienia do wydania przepisów prawa miejscowego modyfikujących w tym zakresie przepisy ustawowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00