Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 października 2011 r., sygn. IV SA/Po 455/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta Sędziowie WSA Bożena Popowska (spr.) WSA Tomasz Grossmann Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2011 r. sprawy ze skargi A.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia oddala skargę
Uzasadnienie
Wójt Gminy R. decyzją z dnia [...].10.2010 r. sygn. [...] działając na podstawie art. 88 ust. 1 i 2 oraz art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody (j.t. Dz.U. z 2009r. nr 151, poz. 1220 ze zm. - dalej ustawa) w zw. z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew lub krzewów (Dz.U. nr 219, poz. 2229) i rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13.10.2004r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz.U. Nr 228, poz. 2306 ze zm.), wymierzył A.S. będącej właścicielką nieruchomości, administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 6 szt. wierzby kruchej i 6 szt. olszy czarnej z terenu działki o nr ewid. [...] obręb K. Organ wskazał, iż wydając decyzję oparł się sporządzonej na zlecenie organu opinii biegłego z zakresu dendrologii w osobie mgr inż. L.R, w której przedstawiono gatunek, wiek, ilość i obwód pnia drzew usuniętych bez wymaganego zezwolenia. Odtworzony obwód pnia drzew usuniętych bez wymaganego zezwolenia ustalono na podstawie art. 89 ust.3 ustawy. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż w trakcie postępowania A.S. złożyła pismo z żądaniem przeprowadzenia dowodu z opinii dr hab. inż. W.D., którą dołączyła do pisma. Wójt Gminy Rokietnica opinię dr hab. inż. W.D. uznał, za prywatną ekspertyzę wydaną na zlecenie strony, która nie może być uznana za dowód z art. 84 Kodeksu postępowania administracyjnego. Zdaniem organu przedłożona przez stronę opinia nie wniosła żadnych nowych, znaczących faktów do postępowania i nie zmienia kwalifikacji czynu z "usunięcia drzew bez wymaganego zezwolenia" na "wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych". Organ uznał, że działanie strony mimo dobrych intencji i chęci przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjne - korygujących, poprawiających statykę i efekty estetyczne, zgodnie z uwagami końcowymi zawartymi w opinii biegłego L.R., nie zwalnia strony z konieczności wystąpienia o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew wadliwych, chorych, niebezpiecznych. Wobec powyższego Wójt Gminy R. stwierdził, że za usuwanie drzew bez zezwolenia zobowiązany jest nałożyć administracyjną karę pieniężną (art. 88 ust. 1 ustawy). Przy naliczaniu administracyjnej kary pieniężnej Wójt wziął po uwagę zapisy art. 83 ust. 6 pkt 4 ustawy, w związku z powyższym liczba drzew usuniętych bez wymaganego zezwolenia została pomniejszona o drzewa, których wiek nie przekracza 10 lat. Opłata za usunięcie przedmiotowych 12 drzew została naliczona zgodnie ze wzorem: obwód pnia (cm) x stawka w zł za 1 cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm (zależności od gatunku drzewa) x współczynnik różnicujący stawki w zależności od obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm = opłata za usuniecie drzew administracyjna kara pieniężna za usuniecie drzew bez wymaganego zezwolenia = trzykrotność opłaty za usunięcie drzew (oplata x 3).