Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Ol 588/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Grzegorz Knop po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2011 r. sprawy ze skargi D. S. oraz Z. S. na decyzję Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie pozwolenia na budowę - wznowienia postępowania oddala skargę.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że pismem z dnia 14 kwietnia 2010r. D. i Z. S. zwrócili się do Starosty z wnioskiem o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją tego organu z dnia "[...]" o pozwoleniu na budowę chlewni w "[...]". Według wnioskodawców, pomimo, że przysługiwał im status strony w postępowaniu zakończonym rzeczonym rozstrzygnięciem bez własnej winy nie brali udziału w tym postępowaniu, co stanowi przesłankę do wznowienia tego postępowania na podstawie art. 145 § 1 pkt 4 kpa.

W ocenie p. S. już sama możliwość generowania immisji z działki inwestora na sąsiednie nieruchomości jest wystarczającą przesłanką do uznania, że nieruchomości te znajdują się w obszarze oddziaływania obiektu budowlanego, przy czym właściciel nieruchomości ma prawo uczestniczyć w wydaniu pozwolenia na budowę nie tylko dla działki sąsiedniej, lecz nawet działki położonej dalej. Według wnioskodawców już sama hipotetyczna możliwość oddziaływania planowanego obiektu na ich działkę i dom rodzinny powinna skutkować przyznaniem im charakteru strony postępowania o pozwolenie na budowę. W tym kontekście wskazano we wniosku, że

z powstaniem budynku jakim jest chlewnia wiążą się nie tylko nieprzyjemne zapachy lecz także szkodliwe oddziaływanie azotanów na jakość wód. Ponadto w ocenie wnioskodawców samo zachowanie wymaganych odległości czy też szerzej warunków technicznych w zakresie sytuowania budynków na działce nie oznacza jeszcze, że osoby mające tytuł prawny do działek znajdujących się w otoczeniu projektowanego obiektu nie posiadają interesu prawnego, a zatem nie mogą być stroną w postępowaniu w sprawie o pozwolenie na budowę. Wnioskodawcy przywołali również stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z 7 lutego 2008r. (II OSK 2010/08), zgodnie z którym do przepisów odrębnych, o jakich mowa w art. 3 pkt 20 ustawy Prawo budowlane nie można zaliczyć tylko i wyłącznie przepisów rozporządzeń dotyczących warunków technicznych w zakresie usytuowania budynku na działce. We wniosku podniesiono również, że odstąpienie od oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie chlewni nie ma oparcia w okolicznościach sprawy. Wprawdzie inwestor uzyskał pozwolenie na budowę chlewni o dopuszczalnej obsadzie, dla której przepisy nie wymagają przeprowadzenia takiej oceny, jednakże według p. S. realne wymiary chlewni pozwalają na umieszczenie w niej dużo większej liczby tuczników niż określona w decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00