Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Ol 516/11

 

Dnia 27 września 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędzia WSA Hanna Raszkowska Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2011 roku sprawy ze skargi R. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2/ orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Świadczeń Rodzinnych Urzędu Miejskiego po rozpatrzeniu wniosku R. D. odmówiono wymienionemu przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną, ojcem - M. D..

W uzasadnieniu wskazano, iż wnioskodawca nie spełnia warunków do otrzymania przedmiotowego świadczenia, bowiem zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy

o świadczeniach rodzinnych świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim, a jak wynika z akt sprawy M. D. jest mężem L. D.. Podkreślono przy tym, iż przepisy ustawy, jak i rozporządzeń wykonawczych mają charakter norm bezwzględnie obowiązujących i w taki właśnie sposób wiążą organy administracji, które te przepisy stosują.

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł R. D., zarzucając naruszenie przepisów prawa materialnego, w tym art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy

o świadczeniach rodzinnych, a przede wszystkim błędną, literalną tylko interpretację tego przepisu. W uzasadnieniu odwołujący wskazał, iż organ pominął fakt, iż oboje rodzice wnioskodawcy są osobami niepełnosprawnymi i wymagają opieki, do której jako syn wymieniony jest zobowiązany. Jednocześnie stanowisko organu, który w pouczeniu wydanej decyzji poinformował wnioskodawcę o treści projektu zmiany przedmiotowej ustawy wskazuje, iż ma on świadomość, że przepis, na który powołuje się nie może być interpretowany literalnie, lecz zgodnie z zasadami państwa prawa i systemem prawa obowiązującego w Polsce, co potwierdza postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 czerwca 2010r. W ocenie odwołującego się nie ma żadnych przeszkód formalnych, aby na etapie rozpatrywania jego wniosku zostało uwzględnione stanowisko Trybunału Konstytucyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00