Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Ol 453/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 września 2011 r. sprawy ze skargi Gminy Biskupiec na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 kwietnia 2011 r., nr PN.4131.143.2011 w przedmiocie likwidacji przedszkola oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu "[...]" Rada Miejska w "[...]" podjęła uchwałę Nr "[...]" w sprawie likwidacji Przedszkola Samorządowego Nr "[...]" w "[...]" z dniem "[...]", stanowiąc jednocześnie, iż wychowankom likwidowanej placówki zapewnia się możliwość kontynuowania nauki w przedszkolu niepublicznym utworzonym na bazie zlikwidowanego przedszkola publicznego.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia "[...]", Nr "[...]", wydanym w trybie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej jako: ustawa o s.g.), Wojewoda stwierdził nieważność powyższej uchwały. W motywach rozstrzygnięcia wskazał, iż zakwestionowanym aktem Rada Miejska w "[...]", z powołaniem się na art. 5c pkt 1 i art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), podjęła decyzję o likwidacji Przedszkola Samorządowego nr "[...]" w "[...]". W toku postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ nadzoru ustalono, iż rodziców trojga dzieci uczęszczających do powyższego przedszkola nie zawiadomiono o zamiarze likwidacji placówki zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty tj. w terminie, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem jej likwidacji. Powyższa okoliczność stanowi rażące naruszenie powołanego przepisu, skutkujące koniecznością stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały w całości. Wskazał również, że art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wymaga ponadto by organ prowadzący szkołę (przedszkole), w przypadku jej likwidacji zapewnił możliwość kontynuowania nauki w innej szkole publicznej (przedszkolu) tego samego typu. Jedynym wyjątkiem, jaki dopuszcza ustawodawca od powyższej zasady, jest przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego, prowadzenia szkoły lub placówki publicznej osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, w trybie art. 59 ust. 8 i 9 ustawy o systemie oświaty. Tymczasem w przedmiotowej uchwale (w § 2) przewidziano jedynie zapewnienie możliwości kontynuowania nauki w przedszkolu niepublicznym utworzonym na bazie zlikwidowanego przedszkola publicznego, co nie spełnia warunków wymaganych przez powołany przepis ustawy o systemie oświaty. Dodatkowo podniósł, że Przedszkole Samorządowe nr 5 "[...]" w "[...]" jest ostatnią tego rodzaju placówką na terenie Gminy Miejskiej "[...]", tym samym jego likwidacja w sposób określony w zakwestionowanym akcie prawnym narusza rażąco 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty w zakresie obowiązku gminy zapewnienia możliwości kontynuowania nauki w określonym typie placówki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00