Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 29 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Go 541/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędziowie Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Monika Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 września 2011 r. sprawy ze skargi H.R. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania uprawnienia do świadczenia pieniężnego oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną skargą decyzją z dnia [...] maja 2011 r. Nr [...] Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] marca 2011 r. Nr [...]11, odmawiającą wnioskodawczyni H.R. prawa do świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej.
Wynikający z akt administracyjnych sprawy stan faktyczny przedstawiał się następująco:
Wnioskiem z dnia [...] lutego 2010r. H.R. wystąpiła o przyznanie jej świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej. Decyzją z dnia [...] maja 2010 r., utrzymaną w mocy decyzją z dnia [...] czerwca 2010r., Kierownik Urzędu odmówił zainteresowanej przyznania uprawnień do świadczenia pieniężnego w uzasadnieniu wskazując, iż wnioskodawczyni nie spełnia ustawowych warunków do jego nabycia bowiem wykonywała pracę w pobliżu stałego miejsca zamieszkania. Na skutek skargi strony Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp., wyrokiem z dnia 21 października 2010 r. w sprawie II SA/Go 657/10), uchylił obie decyzje Kierownika Urzędu, wskazując, iż przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ winien przeanalizować treść zgromadzonych w aktach sprawy dokumentów i dokonać ich oceny w kontekście przesłanek warunkujących przyznanie spornego świadczenia pieniężnego, przede wszystkim zaś dokonać ustaleń dotyczących indywidualnego przypadku skarżącej co do warunków, w jakich przyszło jej w owym czasie żyć, ze szczególnym uwzględnieniem okoliczności "wyrwania z dotychczasowego środowiska" i możliwości utrzymywania kontaktów z rodziną a nie jedynie z uwagi na kryterium odległości, nie poprzestając na schemacie odległości między miejscem świadczenia pracy przymusowej a miejscem dotychczasowego zamieszkania przed skierowaniem do takiej pracy.