Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 sierpnia 2011 r., sygn. I SA/Wr 925/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Sędziowie Sędzia WSA Marta Semiczek, Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Protokolant Lucyna Barańska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 30 sierpnia 2011 r. sprawy ze skargi "A" Spółka z o.o. z siedzibą w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację w części uznającej stanowisko strony skarżącej za nieprawidłowe; II. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 457,00 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 28 listopada 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w L. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
(wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej) złożony przez A. Polska Spółka
z o. o. w K. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka niejednokrotnie zmuszona jest do wystawienia faktury korygującej. Sytuacja ta dotyczy zarówno transakcji krajowych, jak też sprzedawanych do innych państw członkowskich usług, nie podlegających opodatkowaniu VAT w Polsce.
Wobec powyższego Spółka zwróciła się z pytaniami: 1) czy w sytuacji, w której zachodzi konieczność wystawienia faktury korygującej, wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego bez konieczności posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę usługi/towaru, 2) czy w sytuacji, w której wnioskodawca świadczy usługi na rzecz kontrahentów z państw unijnych, nie podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce, wnioskodawca zobligowany jest również do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Według strony art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej powoływanej jako p.t.u., którego brzmienie jest niewątpliwie jasne i nie ma konieczności jego wykładni, jest niezgodny z prawem wspólnotowym, a tym samym nie ma mocy wiążącej podatników. Zapis taki narusza zasadę neutralności, ponieważ podatnik, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury, nie będzie mógł odliczyć podatku, a więc poniesie jego ciężar. Podatek ma być neutralny dla podatnika i obciążać konsumenta. Zdaniem strony państwa członkowskie muszą mieć na uwadze kryteria proporcjonalności, np. implementując postanowienia dyrektywy nie powinny przyjmować rozwiązań, które nie są odpowiednie i konieczne do osiągnięcia jej celu. Ponadto w opinii wnioskodawcy przepisy 112 Dyrektywy, a w szczególności art. 73, nie przewidują warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia faktury korygującej jego kontrahentowi,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right