Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 maja 2011 r., sygn. II SA/Wa 186/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Lipiński (spr.) Sędzia WSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia WSA Andrzej Góraj Protokolant specjalista Elwira Sipak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2011 r. sprawy ze skargi P.P. na decyzję Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty dodatkowego wynagrodzenia: 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą z dnia [...] stycznia 2010 r. 2) stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości
Uzasadnienie
Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kpa, decyzją z dnia [...] listopada 2010 r. utrzymał w mocy decyzję Komendanta Wojskowego Ośrodka Medycyny Prewencyjnej w [...] z [...] stycznia 2010 r. odmawiającą P.P. - lekarzowi wojskowemu wypłaty dodatkowego wynagrodzenia z tytułu pełnienia dyżurów lekarskich w ramach całodobowych tygodniowych dyżurów [...] Ośrodka Medycyny Prewencyjnej w [...].
W motywach uzasadnienia organ stwierdził, że [...] P.P. nie wykonywał dyżurów medycznych w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług zdrowotnych i nie ma podstaw do wypłacenia mu dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu. Stwierdził, że w ramach etatowego zatrudnienia i specyfiki służby wojskowej wykonywane przez niego zadania mieściły się w zakresie jego obowiązków na stanowisku Szefa Sekcji. Organ stwierdził, że zainteresowany nie pozostawał w gotowości do świadczenia usług zdrowotnych ponieważ jego zadania w [...] polegały jedynie na pobieraniu próbek materiału zakaźnego lub podejrzanego, zabezpieczeniu i dostarczeniu do laboratorium. Czynności te nie mieszczą się w zakresie czynności diagnostycznych. A zatem zdaniem organu czynności te nie są świadczeniami zdrowotnymi. Wskazał, że powyższe zadania nie zostały ujęte w katalogu świadczeń zdrowotnych zdefiniowanych i wymienionych w ustawie z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89). Nadto organ stwierdził, że wszyscy żołnierze są zobowiązani do pozostawania w stałej dyspozycji do podjęcia działań wynikających z toku pełnienia służby. Obowiązki [...] P.P. wynikały z konkretnego etatu i toku służby. Relacje służbowe były oparte na akcie prawa wewnętrznego jakim była decyzja Nr [...] z [...] czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia do użytku Regulaminu Ogólnego Sił Zbrojnych RP.