Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Ol 159/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Piskozub Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Kędzierski Sędzia WSA Wojciech Czajkowski (spr.) Protokolant Monika Gajowniczek po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2011r. sprawy ze skargi spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie określenia daty powstania długu celnego, określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
Spółka A w A. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" w przedmiocie określenia daty powstania długu celnego, kwoty podatku akcyzowego, kwoty podatku od towarów i usług oraz opłaty paliwowej, w związku ze stwierdzeniem usunięcia spod dozoru celnego oleju napędowego wprowadzonego na obszar celny Wspólnoty.
W toku postępowania w sprawie organy ustaliły, że w ramach prowadzonej w 2005 r. działalności gospodarczej Spółka, świadcząc usługi turystyczne, wykonywała przewozy osób autokarem marki Mercedes Benz o nr rej. "[...]", przekraczając granicę Unii Europejskiej przez przejście graniczne w G.
Zatrudniony przez Spółkę kierowca wymienionego pojazdu - J.B. dokonywał przywozów na teren kraju oleju napędowego znajdującego się w zbiorniku wymienionego autobusu. Paliwo takie zwolnione było od cła na podstawie art. 112 rozporządzenia Rady (EWG) nr 918/83 z dnia 28 marca 1983r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.Urz. WE L 105 z 23.04.1983 ze zm.), z zastrzeżeniem, że nie może ono być usunięte z tych pojazdów i przechowywane, za wyjątkiem okresu ich niezbędnych napraw, bądź też odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie przez osobę przewożącą zwolniony towar.
W ramach dozoru celnego nad towarami zwolnionymi od cła organy celne przeprowadziły kontrole wykorzystania zwolnionego od cła paliwa przez przedsiębiorcę. Ilość przywożonego i wywożonego oleju napędowego funkcjonariusz celny ustalał każdorazowo na podstawie deklaracji kierowcy zawartej w sporządzonych protokołach z przeprowadzonej kontroli celnej. Do protokołu tego funkcjonariusz celny wpisywał też stan licznika przejechanych kilometrów, zaś zgodność zapisów potwierdzał zarówno kontrolujący, jak i kierowca autobusu.