Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 lutego 2011 r., sygn. III SA/Wa 2877/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, Sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Protokolant st. sekr. sąd. Alicja Bogusz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2011 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę

Uzasadnienie

1. Na podstawie przedłożonych przez Dyrektora Izby Skarbowej w W. akt sprawy Sąd oceniał w sprawie następujący stan faktyczny i prawny: wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2007 r. P. B. [...] (dalej jako "Skarżący", "Strona") wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej jako "up.t.u.") w zakresie statusu komornika jako płatnika podatku od towarów i usług. Strona sformułowała następujące pytanie: czy od sprzedaży na licytacji publicznej nieruchomości będącej własnością dłużnika - komornik winien obliczyć i odprowadzić na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego podatek od towarów i usług?

2. Naczelnik Urzędu Skarbowego w W. w dniu [...] czerwca 2007 r. wydał postanowienie, w którym uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe w części dotyczącej statusu komornika jako płatnika podatku od towarów i usług. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w W., literalne brzmienie art. 18 u.p.t.u. wskazuje, iż komornik sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy dokonanej w wyniku prowadzonego określonego rodzaju egzekucji, ilekroć podejmuje on czynności egzekucyjne, nawet jeżeli dokonuje tylko niektórych czynności, tak jak ma to miejsce w przypadku egzekucji z nieruchomości.

3. Strona w dniu 5 lipca 2007 r. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. wniosła zażalenie na ww. postanowienie. W zażaleniu powołała się na naruszenie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. art. 14 b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej jako "ustawa Ord. pod."), art. 18 u.p.t.u. oraz art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Swoje stanowisko Strona argumentowała brakiem przeniesienia własności nieruchomości przez komornika w trakcie egzekucji z nieruchomości prowadzonej przez sąd zgodnie z art. 921 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 43, poz. 296 ze zm.). Zdaniem Strony, brak jest normatywnych podstaw do stwierdzenia, że komornik w niniejszym przypadku jest płatnikiem podatku od towarów i usług co potwierdzają interpretacje wydawane w podobnych sprawach przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w R. (postanowienie z dnia [...] marca 2005 r. znak [...]), Dyrektora Izby Skarbowej w P. o/z K. (pismo z dnia [...]07.2004 r. znak [...]), oraz wyrok NSA z dnia 18.12.2003 r. Sygn. akt I S.A./Łd 8/02. Zdaniem Strony, w przypadku egzekucji z nieruchomości zgodnie z art. 758 oraz art. 987 Kpc organem egzekucyjnym nie jest komornik lecz sąd, który również wydaje postanowienie o przeniesieniu własności tejże nieruchomości. Dodatkowym argumentem przemawiającym za stanowiskiem Strony jest brak praktycznej możliwości wykonania obowiązków płatnika - tj. pobrania podatku od towarów i usług, gdyż kwoty uzyskane z egzekucji z nieruchomości są wpłacane na rachunek sądu. Art. 1025 Kpc wskazuje plan i kolejność zaspokojenia wierzycieli i bez jego naruszenia komornik nie może pobrać z tej puli podatku od towarów i usług. Naruszenie przepisów Kpc przez komornika pociąga za sobą odpowiedzialność majątkową takiej osoby, a zatem zdaniem Strony- taki stan rzeczy bezpośrednio narusza art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i łamie zasadę państwa prawa. powołuje się w swoim zażaleniu na niekonstytucyjność przepisu § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). które nakłada na Komornika obowiązek wystawiania faktur w imieniu dłużnika. Zdaniem Strony łamie ono zasadę wyrażoną w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, iż wszelkie obowiązki prawne mogą być nakładane na obywateli jedynie w drodze ustaw, ponadto Strona jako argument przemawiający za jej stanowiskiem, przytacza sentencję wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2007 r. Sygn. akt I SA /Po 199/06, który wskazuje, iż nałożony na komornika obowiązek maże naruszać konstytucyjną zasadę zaufania do organów Państwa, które ustanawiając obowiązki, zobowiązane są do jednoczesnego umożliwienia ich reakcji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00