Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Rz 204/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Maria Piórkowska Sędziowie WSA Grzegorz Panek SO (del.) Ewa Partyka /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym na rozprawie w dniu 1 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej [...] na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie usunięcia nieprawidłowości w budynku mieszkalnym I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] ; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz strony skarżącej Gminy Miejskiej [...] kwotę 600 zł /słownie: sześćset złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania Gminy Miasto [...] od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2009 r., nr [...] nakazującej wykonanie robót w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w budynku mieszkalnym nr 17 i 17 A przy ulicy P. w J., w terminie, odpowiednio do 31 grudnia 2009 r. oraz do 31 października 2010 r. - 1) uchylił zaskarżone postanowienie w całości oraz 2) nakazał Gminie [...] wykonanie zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi czynności zmierzających do usunięcia nieprawidłowości w w/w budynku, polegających na: otynkowaniu trzonów kominowych ponad połacią dachową, uzupełnieniu czapki kominowej, wymianie instalacji elektrycznej w całości w budynkach 17 i 17 A, naprawie instalacji odgromowej, uzupełnieniu brakujących drzwiczek wyciorowych w piwnicach z zaopatrzeniem przewodów dymowych w podwójna drzwiczki żeliwne lub stalowe z zamknięciem, remoncie pokrycia na daszku nad wejściem do budynku 17 A, odłączeniu termy gazowej od pionu kominowego pieca kaflowego w mieszkaniu p. C., uzupełnieniu stolarki okiennej w otworach okiennych na korytarzach, zamontowaniu kratki ściekowej na odpływie w podłodze sanitariatu w parterze segmentu 17 A i w sanitariacie na I i III piętrze segmentu 17, uzupełnieniu stolarki drzwiowej do pomieszczeń sanitariatów, wymianie pionów kanalizacyjnych w sanitariatach, uzupełnieniu braków w tynkach na stropach w pomieszczeniach sanitariatów na wszystkich kondygnacjach obiektów - w terminie do 31 marca 2010 r. Decyzję wydano na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. oraz art. 66 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 7 lipca 1964 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 98, poz. 1114 ze zm. dalej zwanej P. bud.). W uzasadnieniu stwierdzono, że argumenty Gminy zawarte w odwołaniu nie zasługiwały na uwzględnienie. Stosownie bowiem do art. 66 ust. 1 Prawa budowlanego, w przypadku stwierdzenia, że obiekt budowlany może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia lub środowisku albo jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia lub środowisku bądź też jest w nieodpowiednim stanie technicznym lub powoduje oszpecenie otoczenia - właściwy organ nakazuje w drodze decyzji usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, określając termin wykonania tego obowiązku. Organ II instancji wskazał, że otynkowanie przewodów kominowych jest konieczne, co wynika z opinii kominiarskiej; aktualny ich stan narusza przepis § 266 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej: r.w.t), który wymaga zewnętrznego tynku lub spoinowania. Nakaz wymiany instalacji gazowej powinien dotyczyć budynku 17 A, a nie, jak omyłkowo wskazano w rozstrzygnięciu organu I instancji, segmentu 17. Z kolei piony kanalizacyjne są mocno skorodowane i wymagają wymiany, powodują bowiem zawilgocenie ścian i stropów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00