Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 listopada 2010 r., sygn. IV SA/Wa 1633/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Małaszewska-Litwiniec (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Alina Balicka, Sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant st. ref. Marcin Lesner, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2010 r. sprawy ze skargi P. W. i M. W. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy. - oddala skargę

Uzasadnienie

IVSA/Wa1633/10

UZASADNIENIE

Zaskarżonym do Sądu Administracyjnego postanowieniem z dnia [...].08.2010 r. Minister Środowiska utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora [...] Parku Narodowego z dnia [...].04.2010 r., odmawiające uzgodnienia przedłożonego przez Wójta Gminy L. projektu decyzji o warunkach zabudowy dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego, budynku gospodarczego i wiaty w obrębie siedliska rolniczego, na działce o nr. ew. [...], położonej we wsi K., gm. L..

W uzasadnieniu swej odmowy Dyrektor [...] Parku Narodowego (określany dalej jako - Dyrektor KPN) stwierdził m. in., że uprzedni wniosek inwestora w tym przedmiocie, zmierzający do zabudowy tego obszaru również spotkał się z odmową, a organ odwoławczy utrzymał to rozstrzygniecie w mocy. Wydanie obecnego postanowienia odmownego poprzedziła wizja lokalna, o czym inwestor został poinformowany i brał w niej udział. Jednocześnie Dyrektor KPN wskazał na zapisy obowiązującego Studium dla tego obszaru, w którym przeznaczono go pod działalność rolniczą z uwzględnieniem szeregu uwarunkowań. Stwierdził przy tym, iż ma świadomość, że Studium nie stanowi aktu prawa powszechnie obowiązującego, jednakże wiąże organy gminy przy prowadzeniu prac planistycznych, służąc zachowaniu ładu przestrzennego na tym terenie, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Nadto w myśl art. 72 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska uwarunkowania zawarte w Studium dotyczące możliwości zabudowy stanowią jeden z elementów programu ustaleń racjonalnego wykorzystania powierzchni ziemi i gospodarowania gruntami, jako warunek utrzymania równowagi przyrodniczej. Dyrektor KPN zaznaczył, że ten obszar [...] Parku Narodowego jest jednocześnie Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 o nazwie "Puszcza [...]" (kod obszaru PLC [...]). Uzasadniając odmowę organ wskazał w szczególności na zapis art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2009 r., nr 151, poz. 1220), który stanowi, że w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody zabrania się budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych, z wyjątkiem obiektów i urządzeń służących celom parku narodowego albo rezerwatu przyrody. Przypomniał, że park narodowy jest podstawową i najpełniejszą formą ochrony przyrody. Nadmienił także,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00