Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 października 2010 r., sygn. IV SA/Wa 1470/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Góra-Błaszczykowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Napiórkowska, Sędzia WSA Anna Szymańska, Protokolant Agnieszka Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2010 r. sprawy ze skargi Z. G. i W. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego w sprawie ustalenia warunków zabudowy - oddala skargę -

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] czerwca 2010 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. umorzyło postępowanie odwoławcze, wszczęte odwołaniem Z. G. i W. R. od decyzji Burmistrza Gminy B. z dnia [...] maja 2010 r. w sprawie ustalenia zasady podziału dla działek ew. nr [...] i [...] położonych w B. przy [...]. W decyzji ustalono, że z powyższych działek zostaną wydzielone cztery działki ew. o nr [...] (droga dojazdowa), [...] (budownictwo mieszkaniowo-usługowe), [...] (budownictwo mieszkaniowo-usługowe) i [...] (dojście i droga wewnętrzna).

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w postępowaniu wstępnym organ odwoławczy ma obowiązek zbadać, czy odwołanie złożył podmiot, mający przymiot strony w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t. j.: Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.), zwanej dalej "k.p.a.".

Podniesiono, że organ pierwszej instancji doręczył kwestionowaną decyzję właścicielom bądź użytkownikom wieczystym działek położonych w bezpośrednim sąsiedztwie dzielonej nieruchomości. Nie oznacza to jednak, iż na tej podstawie można przypisać odwołującym się przymiot strony. Przymiot ten nie wynika z uznania danego podmiotu za stronę przez organ, ale z przepisów prawa.

O tym, kto może być uznany za stronę postępowania administracyjnego rozstrzyga art. 28 k.p.a. Stanowi on, iż stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo, kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Mieć interes prawny w postępowaniu administracyjnym to tyle, co wskazać przepis prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie którego można skutecznie żądać czynności organu. Od tak pojmowanego interesu prawnego należy odróżnić interes faktyczny, kiedy to dany podmiot jest bezpośrednio zainteresowany rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej, jednakże nie może tego interesu poprzeć przepisami prawa materialnego, mogącego stanowić podstawę skierowanego żądania w zakresie podjęcia określonych czynności przez organ administracji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00