Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 września 2010 r., sygn. VII SA/Wa 1126/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Zielińska-Śpiewak, , Sędzia WSA Mirosława Kowalska, Sędzia WSA Ewa Machlejd (spr.), Protokolant Agnieszka Ciszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2010 r. sprawy ze skargi Zakładów Przemysłu Jedwabniczego " M." S.A. w likwidacji w T. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] znak [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej skargę oddala
Uzasadnienie
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w P. decyzją z dnia [...] znak [...] w związku ze wznowieniem na wniosek Zakładu Przemysłu Jedwabniczego M. S.A. w likwidacji postępowania w przedmiocie stwierdzenia choroby zawodowej u M. K. działając na podstawie art. 151 §1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. nr 98 poz. 1071 ze zm.) odmówił uchylenia decyzji ostatecznej tego organu z dnia [...] znak [...].
Zakład Przemysłu Jedwabniczego M. S.A. w likwidacji uzasadniając przedmiotowy wniosek z dnia 21 lipca 2009r. powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 czerwca 2008r. sygn. akt P 23/07 (Dz.U. z 2008r. Nr 116 poz. 740), który stwierdził, że art. 237§1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 ze zm.) w zakresie, w jakim przepisy te nie określają wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, a także wydane na ich podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. z 2002r. nr 132 poz. 1115) są niezgodne z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i tracą moc z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Urzędowym tj. od dnia 2 lipca 2009r. Jednocześnie wnioskujący zwrócił uwagę, że organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej dokonały stwierdzenia choroby zawodowej narządu słuchu w M. K. na podstawie niekonstytucyjnych przepisów prawa.