Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 września 2010 r., sygn. II SA/Po 22/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Zieliński Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2010 r. sprawy ze skargi T. K. na decyzję Wojewody W. z dnia [...] 2009r. Nr [...] w przedmiocie statusu bezrobotnego; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. przyznaje radcy prawnemu J. L. od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącemu z urzędu kwotę [...] złotych w tym [...]złotych podatku od towarów i usług, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/T.Świstak /-/J.Szaniecka /-/J.Zieliński
Uzasadnienie
Starosta P. decyzją z dnia [...].2009 r., na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 ze zm.) odmówił uznania T. K. za osobę bezrobotną z dniem [...] 2009 r.
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ wyjaśnił, że T. K. posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej, działalność tą podjął, a następnie z dniem [...] 2001 r. zawiesił.
Dalej organ stwierdził, że stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotny oznacza osobę o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a - g lub lit. i, j, l lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie albo innej pracy zarobkowej, a jeżeli jest osobą niepełnosprawną zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie wymiaru czasu tego pracy, nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w lit. a - k. Wskazał, że art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. f cyt. wyżej ustawy określa negatywne przesłanki nabycia statusu osoby bezrobotnej stanowiąc, że za bezrobotnego może być uznana osoba nieposiadająca wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo niepodlegająca na podstawie odrębnych przepisów ubezpieczeniu społecznemu, z wyjątkiem ubezpieczenia społecznego rolników. W tej sytuacji w ocenie organu ostatnio powołany przepis wymaga wykazania się brakiem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Organ też dodał, że wymóg nie podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego na podstawie odrębnych przepisów stanowi inną niż brak wpisu do ewidencji działalności gospodarczej przesłankę nabycia statusu osoby bezrobotnej (alternatywa rozłączna) i ten zapis ustawy nie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Samo bowiem posiadanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej przesądza o niemożności nabycia statusu bezrobotnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right