Wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 września 2010 r., sygn. II SA/Lu 248/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz (sprawozdawca),, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Starszy referent Beata Basak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 września 2010 r. sprawy ze skargi T. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie specjalnego zasiłku celowego I. oddala skargę; II. przyznaje [...] P. B. od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie) kwotę 292,80 (dwieście dziewięćdziesiąt dwa 80/100) złotych tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, w tym 52,80 (pięćdziesiąt dwa 80/100) złotych podatku od towarów i usług,
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. decyzją z dnia 28 stycznia 2010 r., po rozpoznaniu odwołania Teresy W. od decyzji wydanej z upoważnienia Wójta Gminy N. przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w N. z dnia 8 grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia w postaci specjalnego zasiłku celowego z przeznaczeniem na zakup leków lub żywności z uwagi na brak współdziałania w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a., uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i odmówiło przyznania specjalnego zasiłku celowego na zakup lekarstw i żywności.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wyjaśniło, iż powołaną na wstępie decyzją organ pierwszej instancji odmówił wnioskodawczyni przyznania specjalnego zasiłku celowego na zakup leków lub żywności, wskazując na brak jej współdziałania z pracownikami socjalnymi w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej. Kierownik OPS w N. podkreślił, iż bierna postawa Teresy W. uniemożliwiła ustalenie, czy w sprawie zachodzi szczególnie uzasadniony przypadek, o jakim mowa w art. 41 ustawy o pomocy społecznej, pozwalający na przyznanie zasiłku celowego pomimo przekroczenia ustawowego kryterium dochodowego.