Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 sierpnia 2010 r., sygn. IV SA/Po 191/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska Sędziowie WSA Donata Starosta (spr.) WSA Izabela Bąk-Marciniak Protokolant St. sekr. sąd. Justyna Hołyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 sierpnia 2010r. sprawy ze skarg S.S., D.P., J.W., E.S., S.H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] grudnia 2009r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargi
Uzasadnienie
Dnia [...] września 2009 r. Burmistrz [...] wydał decyzję o ustaleniu inwestycji celu publicznego nr [...] polegającej na budowie elektrowni wiatrowej o mocy do 7/5MW na działkach [...],[...],[...],[...],[...],[...] położonych w P i, gmina [...].
Odwołanie od przedmiotowej decyzji złożyli Pan S.H., Pan J.W., Pan S.S., Pani E.S., Pani D.P. reprezentowani przez radcę prawnego T.B. .Przedmiotowej decyzji zarzucili naruszenie art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościamipoprzez jego wadliwe zastosowanie, naruszenie art. 72 ust. l pkt 3 ustawy o udostępnianiuinformacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska orazocenach oddziaływania na środowisko poprzez jego niezastosowanie, naruszenie art. 4 ust. 2 pkt l ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym poprzez jego nieprawidłową wykładnię,rażące naruszenie art. 49 kpa poprzez pominięcie terminów wynikających z ww. przepisu i zawarciew ogłoszeniu o decyji pouczenia wprowadzającego w błąd, rażące naruszenie art. 7 kpa oraz art.8 kpa. Pełnomocnik odwołujących wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości.
W odwołaniu w szczególności wskazano, iż budowa elektrowni wiatrowej nie jest inwestycją celu publicznego, przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego inwestor powinien otrzymać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Zarzucono, iż decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego została wywieszona w dniu 25 września 2009 r. przez sołtysa miejscowości P i dopiero od tej daty powinien rozpocząć się 14 - dniowy termin do wniesienia odwołania. Pełnomocnik odwołujących wskazał, że jego mocodawcy jako właściciele nieruchomości położonych w pobliżu planowanej inwestycji mają status strony i przysługuje im prawo do wniesienia odwołania. W odwołaniu podniesiono także, że planowana inwestycja celu publicznego może znacząco wpływać na obniżenie wartości nieruchomości sąsiednich, które może wynieść nawet kilkadziesiąt procent. Jako dowód do każdego odwołania dołączono opinie rzeczoznawcy majątkowego.