Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 lipca 2010 r., sygn. IV SA/Gl 293/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Szczepan Prax Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant st. sekretarz sądowy Agnieszka Janecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lipca 2010 r. sprawy ze skargi Powiatu [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo - wychowawczych 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) zasądza od Wojewody [...] na rzecz Powiatu [...] kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewoda [...] rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] nr [...], wydanym na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.), stwierdził nieważność uchwały Zarządu Powiatu w Ż. z dnia [...] nr [...], w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół A w Ż. A. Z. (Z.) na okres od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. Uznał bowiem, iż przedmiotowa uchwała jest niezgodna z § 3 ust. 1 w związku z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 189, poz. 1855), zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem.
Rozstrzygnięcie nadzorcze zostało wydane w następującym stanie faktycznym: uchwałą nr [...] z dnia [...] Zarząd Powiatu w Ż. ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół A w Ż. Ogłoszenie o konkursie zostało zamieszone w prasie w dniu [...] zatem termin składania dokumentów przez kandydatów na to stanowisko upłynął w dniu [...] Na dzień [...] zaplanowane zostało posiedzenie komisji konkursowej. Jednak w związku z nieprawidłowościami przy wyborze przedstawicieli rodziców do komisji, przełożono termin posiedzenia, aż do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości. Ostatecznie posiedzenie komisji konkursowej odbyło się w dniu [...] Na posiedzeniu tym komisja jednogłośnie wyłoniła kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół A w Ż. w osobie A. Z. W protokole posiedzenia odnotowano, iż drugi zgłoszony kandydat nie zgłosił się na wyznaczone w tym dniu posiedzenie komisji konkursowej. W ocenie Wojewody przełożenie posiedzenia komisji i przedłużenie 14 - dniowego terminu uregulowanego w § 3 ust. 1 rozporządzenia, zastrzeżonego do wyznaczenia posiedzenia komisji konkursowej nastąpiło z rażącym naruszeniem tego przepisu. Brak jest wszak podstaw prawnych, w tym wśród przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), do przedłużania postępowania konkursowego, którego przewlekłe prowadzenie mogło doprowadzić do sytuacji, w której osoba przystępująca do konkursu, nie będzie już po kilku miesiącach zainteresowana danym stanowiskiem. Stwierdzenie przez starostę nieprawidłowości przy powoływaniu składu komisji mogło stanowić podstawę do unieważnienia konkursu na podstawie § 8 rozporządzenia, nie uzasadniało jednak niedochowania wyżej wskazanego 14 dniowego terminu. Ma on bowiem w przekonaniu organu nadzoru charakter terminu zawitego. Zdaniem Wojewody, użyte w treści § 3 ust. 1 rozporządzenia sformułowanie "nie później niż w ciągu 14 dni roboczych" wskazuje na intencje ustawodawcy szybkiego przeprowadzenia procedury konkursowej i obsadzenia w jak najkrótszym czasie stanowiska dyrektora szkoły, aby zapewnić jej sprawne funkcjonowanie oraz ochronić interes osób składających oferty. Nie podzielił zatem linii obrony organu Powiatu zasadzającej się na braku naruszeń prawa nakazujących unieważnienie konkursu, bo mogłoby to godzić w interes kandydatów pierwotnie zgłoszonych, gdy w nowym terminie pojawiłoby się więcej osób, jak też stanowiska o braku wpływu ewentualnego naruszenia na wynik konkursu. W jego ocenie wskazane uchybienie jako istotne motywowało do stwierdzenia nieważności przywołanej uchwały.