Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 kwietnia 2010 r., sygn. II SA/Ol 134/10

 

Dnia 30 kwietnia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 kwietnia 2010 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Ostródzie z dnia 3 października 2008 roku nr XXX/185/2008 w przedmiocie zasad gospodarowania nieruchomościami 1. stwierdza nieważność § 15 ust. 2 pkt 2 lit. "a" załącznika nr 1 do uchwały nr XXX/185/2008 Rady Miejskiej w Ostródzie z dnia 3 października 2008r. w części zawierającej wyrażenie: "upraw rolnych i ogrodniczych" oraz § 15 ust. 2 pkt 3 załącznika do tej uchwały 2. orzeka, że zaskarżona uchwała w zakresie określonym w pkt 1 nie podlega wykonaniu

Uzasadnienie

W dniu 3 października 2008r. Rada Miejska w O. podjęła uchwałę nr "[...]" w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej O.

Na powyższą uchwałę skargę wniósł pełnomocnik Wojewody, wnosząc o stwierdzenie nieważności jej § 15 ust. 2 pkt 2 lit. a) w części zawierającej wyrażenia "upraw rolnych i ogrodniczych" oraz o stwierdzenie nieważności § 15 ust. 2 pkt 3 przedmiotowej uchwały. Wskazano, że zakwestionowane przez organ nadzoru zapisy zostały wprowadzone do uchwały bez upoważnienia ustawowego. Rada wyraziła bowiem zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy lub najmu nieruchomości na czas oznaczony nie dłuższy niż 10 lat w przypadku, gdy nieruchomość jest przeznaczona na cele upraw rolnych i ogrodniczych oraz w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Podniesiono, iż katalog zwolnień z obowiązku zbycia nieruchomości w formie przetargu określa art. 37 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, a wskazany w uchwale cel rolny i ogrodniczy nie mieści się w dyspozycji tego przepisu. W ocenie organu nadzoru należy w tym wypadku zastosować zasadę zawartą w art. 37 ust. 1 powołanej ustawy, w myśl której nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu, zaś określony w art. 37 ust. 4 tej ustawy obowiązek odpowiedniego stosowania ust. 1 tego artykułu przy zawieraniu umowy dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata oznacza, iż oddanie w dzierżawę nieruchomości na cele upraw rolnych i ogrodniczych może nastąpić jedynie po przeprowadzeniu przetargu. Na potwierdzenie swojego stanowiska pełnomocnika organu przywołał orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazano ponadto, iż odpowiednie stosowanie art. 37 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie daje także podstaw do wydzierżawienia nieruchomości ma okres do 10 lat w trybie bezprzetargowym na rzecz dotychczasowego dzierżawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00