Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 23 marca 2010 r., sygn. II SA/Bd 168/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Elżbieta Piechowiak (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Renata Owczarzak sędzia WSA Grzegorz Saniewski Protokolant Magdalena Tambelli po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 marca 2010 r. sprawy ze skargi P. K. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] r. P. K., działając na podstawie art.101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.), wniósł skargę na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] r. nr [...] w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy [...] i wniósł o jej uchylenie. Zdaniem skarżącego, uchwała ta narusza prawo, tj. art. 29 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. z 2007 r., nr 231, poz. 1700) i wynikające z niego uprawnienie do gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, poprzez pozbawienie strony pierwszeństwa w nabyciu dzierżawionej nieruchomości rolnej. Uzasadniając swoje stanowisko P. K. podniósł, że już na etapie opracowywania projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy [...], pismem z dnia 17 lipca 2009 r. złożył swoje uwagi do wspomnianego projektu, wskazując, iż jest zaniepokojony zlokalizowaniem strefy aktywności gospodarczej AG na terenach rolnych o wysokiej przydatności rolniczej obejmujących dobre gleby trzeciej klasy, które od wielu lat dzierżawi i ubiega się o ich wykup na powiększenie gospodarstwa rodzinnego. P. K. wskazał również, iż taka lokalizacja strefy AG jest sprzeczna z opisowymi założeniami studium, w których gwarantuje się pozostawienie funkcji rolniczej na terenach o dużej przydatności do prowadzenia upraw rolnych. Podkreślił także, iż jest skłonny przystać na propozycje zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze w projektowanym Studium części dzierżawionej przez niego nieruchomości (działka nr [...] o łącznej powierzchni około 27 ha) z uwagi na ich lokalizacje - działki te są bowiem położone w bezpośrednim sąsiedztwie miasta oraz przy drogach, co wskazuje na realną możliwość wykorzystania ich pod działalność inwestycyjną, pomimo dużej przydatności rolniczej. Pomimo zgłoszonego sprzeciwu oraz oficjalnego stanowiska Agencji Nieruchomości Rolnych - właściciela tych nieruchomości, Rada Gminy [...] uchwałą z dnia [...] r. nr [...] uchwaliła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy [...] w związku z czym P. K. uznał, że powyższa uchwała narusza jego prawo i uprawnienie wynikające z art. 29 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t. j. Dz. U. z 2007 r., nr 231, poz. 1700), poprzez pozbawienie go pierwszeństwa w nabyciu dzierżawionej nieruchomości rolnej. Pismem z dnia 17 listopada 2009 r., skarżący wezwał Radę Gminy [...] do usunięcia tego naruszenia poprzez uchylenie uchwały oraz dokonanie zmian w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy [...], poprzez odstąpienie od lokalizowania strefy aktywności gospodarczej AG na terenach rolnych o wysokiej przydatności rolniczej obejmujących dobre gleby trzeciej klasy. Wobec nie uchylenia uchwały oraz braku odpowiedzi organu administracji na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, niniejsza skarga w ocenie skarżącego stała się konieczna i uzasadniona. Wskazał on bowiem, że pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości po cenie ustalonej w sposób określony w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przysługuje dzierżawcy zbywanej nieruchomości, jeżeli legitymuje się on co najmniej trzyletnim faktycznym okresem dzierżawy tej nieruchomości, przy czym uprawnienie do pierwszeństwa w nabyciu może być realizowane tylko wówczas, gdy Agencja Nieruchomości Rolnych przeznaczy tę nieruchomość do sprzedaży. O takim przeznaczeniu Agencja zobowiązana jest zawiadomić na piśmie osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu danej nieruchomości. P. K. od wielu lat dzierżawi od Agencji Nieruchomości Rolnych grunty, które w Studium uwarunkowań zostały określone jako strefa aktywności gospodarczej AG i od wielu też lat ubiega się o ich wykup na powiększenie własnego gospodarstwa rodzinnego. Skarżący zaznaczył, że ze względu na interes Skarbu Państwa do sprzedaży na rzecz dzierżawcy, w ramach pierwszeństwa, oferowane są nieruchomości rolne, które są wykorzystywane do produkcji rolnej i nie są przeznaczone na cele inne niż rolne. Ofertą sprzedaży nie są zaś objęte przede wszystkim grunty przeznaczone do pozarolniczego wykorzystywania np. pod budownictwo mieszkaniowe, handel, usługi, przemysł, rekreację i wypoczynek, a przy identyfikacji nieruchomości o takim charakterze Agencja bierze pod uwagę przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub ustalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.