Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. IV SA/Gl 546/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Wita-Łyskawa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2010 r. sprawy ze skargi G. P. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie funkcjonariuszy policji oddala skargę

Uzasadnienie

Komendant Miejski Policji w M. rozkazem personalnym nr [...] z dnia [...] wydanym na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 i art. 43 ust. 1 w związku z art. 45 ust. 3 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji ( Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.) z dniem[...] . zwolnił ze służby w Policji G. P. W rozstrzygnięciu tym wskazano, że wyżej wymieniony uprawniony jest do świadczenia na podstawie art. 114 ust. 1 i ust. 2 ustawy o Policji oraz w terminie do dnia zwolnienia ze służby w Policji obowiązany jest do rozliczenia się z obowiązków służbowych. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że [...] do organu wpłynęło orzeczenie nr [...] Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSWiA w K. z dnia [...] oraz utrzymujące je w mocy orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej MSWiA w K. z dnia [...] orzekające o całkowitej niezdolności G. P. do służby w Policji. Wskazana okoliczność, zdaniem organu wyczerpuje znamiona zwolnienia ze służby określone art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji i z tego powodu [...] wszczęte zostało stosowne postępowanie. W dalszej części uzasadnienia organ pierwszej instancji przedstawił czynności procesowe i działania podjęte przez stronę oraz jego pełnomocnika w ramach tego postępowania. W trakcie tego postępowania w dniu [...] do organu wpłynął wniosek strony o skierowanie jej na komisję lekarską z uwagi na znaczną poprawę stanu zdrowia. W ocenie organu wskazany wniosek pozostaje bez wpływu na prawomocne orzeczenie lekarskie o całkowitej niezdolności do służby w Policji, ponieważ jego złożenie nie skutkuje jego anulowaniem. Wniosek taki uruchamia natomiast odrębne postępowanie przed placówkami medycznymi, natomiast pozostaje bez wpływu na toczące się postępowanie o zwolnienie ze służby. Pismem z dnia [...] organ pierwszej instancji poinformował pełnomocnika strony, iż nie znajduje podstaw do uwzględnienia złożonego wniosku. W dalszej części uzasadnienia organ pierwszej instancji przedstawił argumentację podnoszoną przez pełnomocnika strony, dotyczącą tego że orzeczenie, którym dysponuje organ nie może stanowić podstawy do zwolnienia ze służby, ponieważ w orzeczeniu takim winno znajdować się stwierdzenie "trwałej niezdolności do służby", natomiast orzeczenie o "całkowitej niezdolności do służby" takiej podstawy nie daje. Odnosząc się do tego zarzutu organ pierwszej instancji odwołał się do orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego i wskazał, że przywołane pojęcia traktowane są zamiennie i uznał, że orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSWiA w K. z [...] spełnia przewidziane prawem wymogi. W dalszej części uzasadnienia organ administracji przybliżył zasady wydawania orzeczenia o całkowitej niezdolności do służby. Stwierdził on, że o treści orzeczenia komisji lekarskiej decyduje ocena stopnia i trwałości niezdolności do służby. W tym zakresie istotne znaczenie ma stopień naruszenia sprawności organizmu badanego i możliwość przywrócenia w drodze leczenia sprawności niezbędnej do dalszego pełnienia służby, jeżeli stwierdzone schorzenia jedynie zmniejszają sprawność fizyczną i psychiczną policjanta, ale rokują poprawę jego stanu zdrowia i odzyskanie zdolności do pełnienia służby na dotychczasowym albo innym stanowisku służbowym, to komisja podejmuje orzeczenie przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 9 lipca 1991 r. w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji lekarskich podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych ( Dz. U. Nr 79, poz. 349 ze zm.) o trwałej lub czasowej niezdolności do służby na zajmowanym stanowisku. Jeżeli nie ma pozytywnych prognoz co do stanu zdrowia, gdyż stwierdzone u badanego schorzenia nie pozwalają w ogóle na pełnienie służby, to policjanta uznaje się za całkowicie niezdolnego do służby zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 powyższego rozporządzenia. Całkowita niezdolność do służby dowodzi braku niezbędnej sprawności fizycznej i psychicznej oraz wyklucza w ogóle, a nie tylko okresowo możliwość pełnienia służby w danej formacji zbrojnej. W konsekwencji organ pierwszej instancji uznał, że stwierdzenie przez komisję lekarską całkowitej niezdolności do służby stanowi podstawę do rozwiązania z policjantem stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji. Nadto wskazany organ podniósł, że zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o Policji zwolnienie policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 nie może nastąpić przed upływem 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby, chyba że policjant zgłosi pisemne wystąpienie ze służby. Powyższa przesłanka została spełniona, gdyż od dnia zaprzestania służby przez stronę upłynął okres 12 miesięcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00