Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 540/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Wroczyński, Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk /sprawozdawca/, Sędzia WSA Leszek Kobylski, Protokolant Aleksandra Borkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2009 r. sprawy ze skargi T. K. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] wydaną na podstawie art. 31 ust. 1, ust. 3, ust. 4, art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r., Nr 156, poz.1118 ze zm. zwanej dalej Prawo budowlane) oraz art.104 k.p.a., art. 144 kodeks cywilny, Starosta Ż. wniósł sprzeciw oraz nałożył na T.K. obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę komórki murowanej wybudowanej na działce nr [...] przy ul. [...] w granicy z działką nr ewid. [...] przy ul. [...] w miejscowości M.

W uzasadnieniu swojej decyzji organ podał, że wniosek dotyczy komórki murowanej oraz ściany szczytowej znajdującej się na posesji Nr [...] przy ul. [...] będących własnością wnioskodawcy i połączonych konstrukcyjnie z budynkiem mieszkalnym na działce nr [...], przy ul. [...] będącej własnością M.K. w miejscowości M. Jednocześnie wskazał, iż w przypadku zamiaru dokonania przez inwestora rozbiórki obiektu budowlanego, który połączony został z sąsiednim obiektem konstrukcyjnie w taki sposób, że jego rozbiórka naruszałaby konstrukcję dotychczasowego obiektu mieszkalnego, jak również mogła spowodować zagrożenie życia, bezpieczeństwa ludzi oraz mienia, wydanie decyzji zezwalającej na rozbiórkę obiektu przez organ administracji państwowej jest prawnie zabronione. W uzasadnieniu powołano się na informacje, jaką uzyskano w Urzędzie Gminy, z której wynika, że wnioskowana ściana szczytowa stanowi ścianę zewnętrzną budynku mieszkalnego na działce sąsiedniej tj. nr [...] przy ul. [...]. Organ podniósł, iż budynek mieszkalny tam położony ze sporną ścianą szczytową jest w dobrym stanie technicznym, użytkowany jest zgodnie z przeznaczeniem i nie zachodzi konieczność jego rozbiórki jak i nie wydano administracyjnego nakazu rozbiórki tego budynku, ani jego części. W związku z powyższym według organu dokonanie nieuzasadnionego wyburzenia ściany szczytowej budynku mieszkalnego może spowodować przewidziane konsekwencje łącznie z katastrofą budowlaną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00