Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2009 r., sygn. I SA/Gl 319/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Madej (spr.), Sędziowie NSA Eugeniusz Christ, Przemysław Dumana, Protokolant Izabela Maj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2009r. sprawy ze skargi A S.A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy R. z dnia [...] KSW nr [...]; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł ([...] złotych i [...] groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpoznaniu odwołania A S.A. w K., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy R. [...] z dnia [...] w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2000 w kwocie [...].

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że podzielił stanowisko organu pierwszej instancji zawarte w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, wskazując jednocześnie, że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2000 r. ustawa o podatkach i opłatach lokalnych warunkowała nabycie prawa do zwolnienia podatkowego od dwóch kumulatywnie występujących przesłanek, tj. sposobu wykorzystania nieruchomości oraz charakteru tego wykorzystywania. Zwolnienie wymienionych w przepisie budowli i gruntów przysługiwało zatem, gdy wykorzystywane były na potrzeby publicznego transportu kolejowego, a wykorzystywanie to miało charakter wyłączny. Organ odwoławczy stwierdził, że w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych nie zdefiniowano pojęcia publicznego transportu kolejowego, podobnie jak w obowiązującej w latach 2000-2002 ustawie z dni 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591 ze zm.), dlatego też wyjaśnienia spornego pojęcia należy szukać w wykładni językowej. I tak "publiczny" pojmowany jest jako dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, dostępny dla wszystkich, ogólny, powszechny. Tym samym transport będzie publiczny w sytuacji, gdy dostępny jest dla "publiczności" pod którym pojęciem rozumie się pewną zbiorowość, ogół ludzi. Zdaniem organu odwoławczego "publiczny transport kolejowy" należy zatem pojmować jako ten, który dostępny jest dla każdego podmiotu, który z tego transportu chciałby skorzystać.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00