Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 listopada 2009 r., sygn. II SA/Ol 863/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Protokolant Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 listopada 2009 r. sprawy ze skargi K. C. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w O. akt sprawy wynika, że rozkazem personalnym nr "[...]" z dnia "[....]" Komendant Powiatowy Policji w P. zwolnił z dniem "[...]" ze służby w policji K. C. W uzasadnieniu wskazano, że policjant orzeczeniem Nr "[...]" z dnia "[...]" Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej w O., zatwierdzonym w dniu "[...]" przez Okręgową Komisję Lekarską
w G. został uznany za całkowicie niezdolnego do służby w Policji.
Dnia "[...]" do Komendy Wojewódzkiej Policji w O. wpłynęło odwołanie K. C. od ww. rozkazu personalnego Komendanta Powiatowego Policji w P. W odwołaniu strona sugerując wydanie decyzji z naruszeniem norm prawnych, wskazała na swoje pismo z dnia "[...]" informujące Komendanta Powiatowego Policji w P. o przyczynach braku możności zwolnienia z dniem "[...]". Odwołujący stwierdził ponadto, że zaskarżony rozkaz powinien zostać uchylony ze względu na błędne określenie podstawy prawnej zwolnienia z art. 41 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji. W oparciu o te argumenty strona wniosła o wnikliwe zapoznanie się ze sprawą i bezstronne wyjaśnienie okoliczności zwolnienia ze służby w dniu "[...]" oraz uchylenie wydanego rozkazu biorąc pod uwagę również złożenie raportu o zwolnienie ze służby w dniu "[...]".
Po rozpatrzeniu odwołania Komendant Wojewódzki Policji w O. rozkazem personalnym Nr "[...]" z dnia "[...]" uchylił zaskarżony rozkaz personalny nr "[...]" Komendanta Powiatowego Policji w P. z dnia "[...]" w części dotyczącej terminu zwolnienia ze służby oraz uprawnienia do nagrody rocznej za 2007r. za okres 12 miesięcy, a w pozostałej części rozkaz personalny utrzymał w mocy. Według organu odwoławczego nie ulega wątpliwości, że orzeczeniem Nr "[...]" z dnia "[...]-Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej w O., zatwierdzonym następnie w dniu "[...]- przez Okręgową Komisję Lekarską w G., potwierdzono u odwołującego się inwalidztwo drugiej grupy w związku ze służbą, istniejące od 29 czerwca 2004r. Wcześniejszym orzeczeniem inwalidztwo to zostało uznane za czasowe. Tym właśnie poprzednim orzeczeniem Nr "[...]" z dnia "[...]" zatwierdzonym przez Okręgową Komisję Lekarską w G. z dnia "[...]" wymieniony policjant został uznany za całkowicie niezdolnego do służby w Policji. Zdaniem organu II instancji zaistniała zatem - co wyraźnie potwierdza odwołujący się w swoim raporcie z dnia "[...]" złożonym organowi I instancji dnia "[...]" - sytuacja całkowitej niezdolności policjanta do służby w Policji i tym samym podstawa do zwolnienia ze służby stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy. Podkreślono, że strona w raporcie z dnia "[...]" zgłosiła wystąpienie ze służby, prosząc o zwolnienie z niej z dniem "[...]", po czym raportem z dnia "[...]", który wpłynął do organu I instancji dnia "[...]" i pismem z dnia "[...]" strona zmierzała do odwołania złożonego oświadczenia woli. Było to jednak bezskuteczne, gdyż dotarło do adresata już po otrzymaniu pierwotnego oświadczenia woli. W takiej zaś sytuacji niezbędne było wyrażenie zgody przez Komendanta Powiatowego Policji w S. na cofnięcie prośby o zwolnienie ze służby. Stosowna zgoda nie została jednak wyrażona. Stwierdzono również, że w decyzji wydanej w I instancji prawidłowo wskazano podstawę prawną decyzji czyli art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o policji, omyłkowo jednak dodając art. 43 ust. 3 zamiast ust. 1 tej ustawy.