Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 20 października 2009 r., sygn. I SA/Wr 1150/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Dagmara Dominik, Sędzia WSA Ireneusz Dukiel, Protokolant Agnieszka Wróblewska, po rozpoznaniu w dniu 20 października 2009 r. w Wydziale I na rozprawie sprawy ze skargi W.L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości na 2005 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Przystępując do rozstrzygania, Sąd przyjął następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Postanowieniem z dnia [...] r. Wójt Gminy R. wszczął z urzędu w stosunku do W.

L. (dalej: podatnik, skarżący, strona) postępowanie podatkowe w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2005 rok.

W toku postępowania ustalono, że w dniu [...] r. pomiędzy podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą A. a B. L., została zawarta umowa najmu budynków gospodarczych oraz gruntu. W skład przedmiotu najmu, co wynikało z § 1 umowy, weszły:

- budynek garażowo-gospodarczy o powierzchni [...] m2,

- budynek kantorek murowany o powierzchni [...] m2,

- grunt o powierzchni [...] ha.

Najmowany w 2005 r. (przez 10 miesięcy) grunt, na którym podatnik prowadził działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem usług załadunku, przewozu, składowania i spedycji drewna, stanowi część działki nr [...] w R. - G., należącej do Skarbu Państwa, pozostającej w zarządzie B. L.. Grunt ten sklasyfikowano w rejestrze gruntów jako teren kolejowy o symbolu "Tk".

Dokonane przez organ podatkowy ustalenia zakończyły się wydaniem decyzji datowanej na dzień [...] r. (nr [...]), ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2005 rok w kwocie [...] zł. Organ podatkowy jako podstawę opodatkowania przyjął następujące wartości: [...] m2 i [...] m2 dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz [...] m2 dla gruntu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powierzchnie budynków zostały przyjęte zgodnie z pomiarami dokonanymi w dniu [...] r., natomiast powierzchnia gruntu została pomniejszona o powierzchnię zajętą przez dwa słupy elektrycznej trakcji kolejowej, bowiem zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r.. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. w Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) - w skrócie: "upol", budowle kolejowe podlegały zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Stawkę podatku organ podatkowy zastosował według Uchwały Rady Gminy R. Nr XXV/167/04 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z dnia 6 grudnia 2004 r. Nr 237, poz. 3681). W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, że podatnik, zawierając w dniu [...] r. umowę najmu części nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 4a upol stał się podatnikiem podatku od nieruchomości jako posiadacz zależny tej nieruchomości. Ponadto, jak wskazał organ, stosownie do art. 1a ust. 1 pkt 3 upol, o zaliczeniu gruntów do kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, decyduje fakt posiadania ich przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą. Dalej organ wskazał, iż nie jest uzasadnione twierdzenie pełnomocnika podatnika, jakoby prowadził on działalność leśną, która nie jest objęta zakresem przedmiotowym podatku od nieruchomości. W ocenie organu, prowadzonej przez podatnika działalności w zakresie transportu i spedycji drewna należącego do B., nie można uznać za działalność leśną. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w upol, działalność leśna to działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzenia, ochrony zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania (z wyjątkiem skupu) drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym. Zdaniem organu, wskazanych przesłanek podatnik nie spełnia. Ponadto organ stwierdził, iż prowadzenie działalności leśnej nie zwalnia od podatku od nieruchomości, lecz powoduje, że nie stosuje się wyższych stawek przewidzianych dla nieruchomości związanych z innego rodzaju działalnością gospodarczą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00