Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 września 2009 r., sygn. II SA/Wa 520/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Pisula-Dąbrowska, Sędziowie WSA Stanisław Marek Pietras, Andrzej Kołodziej (spr.), Protokolant Eliza Kusy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2009 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie uposażenia 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. Nr [...] z dnia [...] października 2008 r., 2. zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.

Uzasadnienie

Komendant Wojewódzki Policji w K. decyzją z dnia [...] października 2008 r.

nr [...], wydaną na podstawie art. 156 par. 1 pkt 2, art. 157 par. 1 oraz art. 158 par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) - dalej: kpa, po przeprowadzeniu postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego Komendanta Powiatowego Policji w S. z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w sprawie zaszeregowania [...] A. K. w 9 grupie uposażenia zasadniczego i przyznania uposażenia w nowej wysokości z mnożnikiem kwoty bazowej 2,00, stwierdził nieważność powyższej decyzji.

W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji Komendant wyjaśnił, że rozkazem personalnym z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] Komendant Powiatowy Policji w S., działając na podstawie art. 101 ustawy o Policji z dnia 06 kwietnia 1990 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.) oraz par. 1 ust. 1a pkt 3 lit. b oraz par. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 08 lutego 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 24, poz. 149) zmieniającego rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 06 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalenia wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1732 ze zm.), z dniem [...] stycznia 2008 r. zaszeregował [...] A. K. - eksperta Stanowiska Samodzielnego [...], w 9 grupie uposażenia zasadniczego z mnożnikiem kwoty bazowej 2,00, określonej dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, w wysokości [...] zł miesięcznie oraz dodatkiem służbowym w dotychczasowej wysokości. Dnia [...] lipca 2008 r. do Komendy Wojewódzkiej Policji w K. wpłynęła opinia prawna Biura Prawnego KGP, zawierająca prawidłową i wyczerpującą wykładnię obowiązujących przepisów, która wskazywała, jakie przepisy ustawy o Policji i rozporządzenia należy brać pod uwagę przy ustalaniu, które stanowisko jest stanowiskiem samodzielnym, uprawnionym do mnożników kwoty bazowej dla stanowisk "samodzielnych i kierowniczych", określonych w kolumnach A, B lub C tabeli stanowiącej załącznik nr 1 ww. rozporządzenia z dnia 06 grudnia 2001 r. Biorąc pod uwagę przedmiotową opinią i przypuszczając, że ww. rozkaz personalny z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] został wydany z rażącym naruszeniem prawa, [...] września 2008 r. wszczęto postępowanie w sprawie stwierdzenia jego nieważności, wskazując, iż faktyczną podstawą wszczęcia postępowania było stwierdzenie błędnego rozstrzygnięcia w treści przedmiotowego rozkazu przez Komendanta Powiatowego Policji w S., w postaci określenia [...] A. K. mnożnika kwoty bazowej w wysokości 2,00 na stanowisku eksperta. Organ wyjaśnił, iż materialnoprawną podstawą orzekania organu I instancji były przepisy ustawy o Policji z dnia 06 kwietnia 1990 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.) oraz rozporządzenia MSWiA z dnia 08 lutego 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 24, poz. 149) zmieniającego rozporządzenie MSWiA z dnia 06 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1732 ze zm.). Komendant podkreślił, że na mocy rozporządzenia z dnia 08 lutego 2008 r. przekształcono grupy zaszeregowania stanowisk służbowych oraz ustalono odpowiadające im stawki uposażenia zasadniczego wyrażone w postaci mnożników kwoty bazowej - załącznik nr 1, 2, 3, 4 do rozporządzenia. W związku z powyższym należało ponownie określić równorzędną do dotychczas zajmowanej grupę uposażenia zasadniczego z nowym mnożnikiem kwoty bazowej. Komendant Powiatowy Policji w S., działając w oparciu o zmianę rozporządzenia MSWiA z dnia 06 grudnia 2001 r., rozkazem personalnym z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...], zaszeregował [...] A. K. - eksperta Stanowiska Samodzielnego [...] w 9 grupie uposażenia zasadniczego z mnożnikiem kwoty bazowej 2,00, określonej dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, w wysokości [...] zł miesięcznie. Przy wydawaniu przedmiotowej decyzji ww. wziął pod uwagę także przepisy Zarządzenia KGP w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji, na mocy których rozkazem organizacyjnym w KPP w S. utworzono komórkę organizacyjną o nazwie - stanowisko samodzielne [...]. Organ zwrócił uwagę, że przepisy te dotyczą wyłącznie struktury organizacyjnej, a nie kwestii uposażenia policjanta, gdyż stanowisko samodzielne można tworzyć, jeżeli zakres zadań wymaga szczególnych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych. Komendant wskazał, że organ I instancji pominął to, że stanowisko zajmowane przez A. K. nie jest stanowiskiem samodzielnym w rozumieniu par. 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia MSWiA z dnia 06 grudnia 2001 r., albowiem zgodnie z cytowanym przepisem stanowisko samodzielne to takie, na którym przysługuje dodatek funkcyjny III kategorii. Komendant dodał, że wykaz stanowisk służbowych policjantów uprawnionych do dodatku funkcyjnego znajduje się w tabeli, która stanowi załącznik nr 4 ww. rozporządzenia, a wśród stanowisk wymienionych w tym wykazie brak jest stanowiska eksperta, co znajduje także potwierdzenie w treści art. 104 ust. 2 ustawy o Policji, zgodnie z którym policjantowi pełniącemu służbę lub obowiązki na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym przysługuje dodatek funkcyjny. W związku z powyższym, zgodnie z załącznikiem nr 4 rozporządzenia z dnia 08 lutego 2008 r., równorzędną dla 11 grupy zaszeregowania jest grupa 9, stosownie zaś do załącznika nr 2, w którym określono zaszeregowanie stanowisk służbowych policjantów do poszczególnych grup odpowiadających im policyjnych stopni etatowych, dla stanowiska eksperta przewidziano 9 grupę zaszeregowania. W załączniku nr 1 określono zaś grupy zaszeregowania stanowisk służbowych policjantów i odpowiadających im stawek uposażenia zasadniczego wyrażonych w postaci mnożników kwoty bazowej, gdzie w kolumnie D dla 9 grupy określono mnożnik 1,95 przysługujący policjantom niepełniącym służby na stanowiskach kierowniczych bądź samodzielnych. W związku z powyższym Komendant uznał, że ww. rozkaz personalny nr [...] z dnia [...] lutego 2008 r. ma prawidłową podstawę materialnoprawną, ale jego skutki prawne rażąco naruszają "przepisy uposażeniowe", albowiem tylko stanowiska uprawniające do dodatku funkcyjnego mogą być traktowane jako stanowiska samodzielne. Tym samym przyznanie A. K. uposażenia zasadniczego w nowej, wyższej wysokości było naruszeniem prawa, którego skutki są niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wymogów praworządności. Organ uznał więc, że rozkaz personalny KPP w S. nr [...] z dnia [...] lutego 2008 r. obarczony został wadą rażącego naruszenia prawa, która powoduje konieczność wyeliminowania go z obrotu prawnego na podstawie art. 156 par. 1 pkt 2 kpa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00