Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2009 r., sygn. VI SA/Wa 1028/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Królikowska - Przewłoka Sędzia WSA Pamela Kuraś - Dębecka (spr.) Protokolant Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2009 r. sprawy ze skargi K. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] marca 2009 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego utrzymał w całości w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2008 r., którą nałożono na K. S.A. z siedzibą w K. (dalej skarżąca) karę pieniężną z przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.

Do powyższych rozstrzygnięć doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

W dniu [...] września 2008 r. dokonano kontroli zespołu pojazdów, którym wykonywany był krajowy transport drogowy w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy T. L. P. Zespołem tym przewożony był węgiel, załadowany przez załadowcę - skarżącą. Podczas czynności kontrolnych nastąpiło m.in. ważenie zespołu pojazdów, co dowiodło, że nacisk na pojedynczą oś napędową pojazdu (oś druga) wynosił 10,95 t., podczas gdy na tej drodze dopuszczalny był ruch pojazdów o nacisku osi do 10 t. dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych, co w konsekwencji spowodowało przekroczenie - po odjęciu błędów pomiarowych, dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) o 0,67 t. W toku postępowania administracyjnego ustalono - na podstawie kwitu nr [...] z dnia [...] września 2008 r., że załadowca - skarżąca wydała 28,48 t. kostki cc, a waga brutto zespołu pojazdów wraz z ładunkiem wynosiła 42,800 t. Powyższe ustalenia stały się podstawą do nałożenia na skarżącą kary pieniężnej w kwocie 1320 złotych, ponieważ ładując kontrolowany pojazd, w sposób powodujący przekroczenie DMC miała wpływ i godziła się na powstanie naruszenia warunków przewozu drogowego. Organ pierwszej instancji uzasadniając swoje rozstrzygnięcie wskazał, że maksymalna dopuszczalna przez przepisy masa całkowita zespołu pojazdów może wynosić 40,0 t. Wobec tego skarżąca dysponowała wskazówką, że po załadunku nastąpiło przekroczenie DMC zespołu pojazdów, w konsekwencji czego nastąpiło przekroczenie nacisków na poszczególne osie pojazdu, a mimo to umożliwiła wyjazd zespołu pojazdów na drogę publiczną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00